Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela


Lämna en kommentar

Varför #Almedalen #skolvåren

På #skolvårens blogg publicerade jag följande text innan jag åkte:

Demokrati, påverkan och förändringar

Man kan undra om det står rätt till i huvudet på denna lärare, hon som just gått på sommarlov efter ett tufft och roligt läsår med 45,5 timmars arbetsvecka. Hur i hela friden kan hon välja att åka till politikerveckan i Almedalen och prata skola och lärande en hel vecka?

Jo, jag ska berätta varför. Jag ska förklara hur jag tänker. Jag tror på fullaste allvar att utbildning är det bästa vapnet vi har för att förändra världen, precis som Nelson Mandela sagt (Nobels fredspris 1993) eller ett barn, en lärare, en bok och en penna  kan förändra världen som Malala Yousafzai (Nobels fredspris 2014) säger. Dalai Lama, Martin Luther King, Rosa Parks, Demond Tutu och flera andra stora förändrare av vår värld visar alla att all förändring börjar med en enda människas val, en enda persons ställningstagande. Jag vill vara med och förändra. Jag tror på en värld där alla är lika värda men med olika funktions-uppsättningar. Men ensam klarar man inte av att genomdriva stora förändringar. Vi är helt enkelt bättre tillsammans. Några är bra på att dra igång saker, andra på att förvalta och organisera, någon knyter ihop säcken och tillsammans kan vi så mycket mera än varje enskild person skulle kunna klara. Men någon måste börja.

Jag vill starta en våg av positiv press kring skolan. Där goda exempel och framgångsfaktorer lyfts fram, premieras och får någon annan att tänka till.

Jag vill ställa frågor som får människor att tänka att skola och lärande är en möjlighet inte ett hinder.

Jag vill återerövra alla pedagogers självkänsla och arbetsglädje, jag vill ge alla elever, varenda en de bästa möjliga livschanserna.

Jag åker till Almedalen för andra året på rad. I fjol var jag där för att se och lära. I år är jag där för att ställa frågor, sprida positiva intryck av skolan och starta en förändring. Tillsammans med mina vänner i Skolvåren vill jag vara med och bygga för ett framtida Sverige där alla får plats, syns och räknas. Inte bara i samhället utan också i skolan.

I läroplanen står att vi i skolan ska fostra demokratiska medborgare. Det är mitt uppdrag. Därför vill jag vara mitt i det demokratiska arbetet, påverka och  förändra.

Vi ses i vimlet i Almedalen, både live och på sociala medier
@ses1549 Susanne Jönsson Pedagog                            @skolvåren www.skolvaren.se

Annonser


Lämna en kommentar

MaNV-bienette i Malmö 3/14/15 (Pi-dagen)

På självaste Pi-dagen fick jag möjlighet att tillsammans med ca 600 andra matte- och naturintresserade pedagoger befinna mig på Malmö Högskola och delta i MaNV-bienetten 2015. Här kommer lite tankar och annat som jag gärna vill dela med er och spara för egen del.

Inledningsanförande, Peter Nyström, NCM

Peter säger många kloka saker. Det är vi pedagoger som gör skillnad och NCM (Nationellt Centrum för Matematik www.ncm.gu.se) finns till för att stödja oss. NCM kan inte allt men de vad många kan. Vi är alltid välkomna, digitalt på webben och fysiskt i de nya lokalerna i Göteborg. Mattetalanger är en ny webresurs för elever som upplever matematiken för lätt. NCM:s stora bibliotek kommer att ingå i Göteborgs universistets ämnesbibliotek och blir därmed tillgängliga för fjärrlån. NCM är med och driver matemtiklyftet och tar nu fram en modul för IKT inom matematiken. NCM:s seminarieserie kommer att bli mer tillgängliga för alla på webben, man arbetar med tekniken.

Inledninganförande, Ann-Marie Pendrill, NRCF

Här får vi tips på en mängd facebookgrupper som är bra att vara med i om man undervisar i NO-ämnen eller teknik. Bland annat Lekplatsfysik, NO i grundskolan, NRCF (Nationellt Resurscentrum för fysik, www.fysik.org) Det visar sig att det är Einstins födelsedag 14/3. 2015 är av UNESCO utsett till ett internationellt år för ljus och ljusbaserade teknologier. www.ljus2015.se Spännande. Mina hjärnceller för fysik kittlas!

Bedömningsstöd i matematik, Katarina Kjellström, PRIM-gruppen

skolverkets sida kan vi hämta bedömningsstöd i matematik. Jag gick hit för att jag inte riktigt hittat in i materialet än. Jag har tittat på det många gånger men som sagt inte riktigt förstått. Det är ett omfattaden material som är tänkt som stöd till oss lärare. Jag hoppas kunna hitta in i materialet med hjälp av Katarinas tips

IMG_0127

Lässtrategier i matematiken, Cecilia Segerby Malmö Högskola

Jag hörde Cecilia på Bienetten 2013 och hennes idé på att forska kring hur skrivande i matematik påverkar elevernas lärande fångade mig direkt. Jag har alltid sett matematiken som ett eget språk som är lite som andra- eller tredjespråksinlärning. språk lär vi ju oss bäst genom att lyssna, tala, läsa och skriva så naturligtvis ska vi skriva i matematik. Detta är också Cecilias tes. För att tränga djupare in i matteböckernas faktadelar och förstå uppgifterna i böckerna bättre har Cecilia använt Läsfixarna, en modell från www.enlasandeklass.se som bygger på RT (Reciprocal Teaching), TSI (Transactional Strategies Instruction) och QtA (Questioning the Author). En uppseendeväckandeupptäckt som Cecilia gjort är att det högpresterande eleverna vet att de kan få hjälp av rubrikerna i matteboken, och det har de listat ut själva. De vet det i andra ämnen men inte att samma sak gäller i matematik. Det borde vara ganska enkelt fixat.

Mer om programmet, andra programpunkter mm hittar ni här http://mah.se/fakulteter-och-omraden/ls/Institutioner/Natur-miljo-samhalle-NMS/Dokumentation-fran-matematikbiennalen-2008/ Här kommer också föreläsarnas presentationer mm att komma. I mott twitterflöde (@ses1549 #manv2015) hittar ni mina tankar och reflektioner.