Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

#digiskol DS Badge

Jag har fått min badge! Stolt som en tupp!  Tyvärr är det en bugg i systemen så jag måste länka till den här: http://badges.p2pu.org/en/dashboard/Ses1549/badges

digiskol_badge_hela_loggan_2ee239d9-b637-486e-bd98-f31053c931ad

Den som innehar Digitala Skollyftets badge: har kompetens i
  • använder digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande.
Digitala färdigheter
  • både lär av andra  och lär ut till andra i det utvidgade kollegiet.
“Sharing is caring”
  • använder färdigheterna på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan.
Skolutveckling

Saxat från http://www.digitalaskollyftet.se/digitala-skollyftet-badge

Redan när jag gick med ska ärligt sägas att jag uppfyllde kriterierna. Jag har  varit ”digital” i min lärarroll sedan 1994 och använt det jag har kunnat, helt i Kilskrifts anda att använda det man har. (http://kilskrift.blogspot.se/2014/02/flippat-klassrum-och-de-fem-misstagen.html) Redan tidigt använde jag min egen dator för att eleverna skulle få göra diagram i excel, söka information online och skriva ut snygga dokument till sina redovisningar. Källkritik och omsorg om varandra var viktiga milstolpar under dessa år. Jag har varit med i ICQ, på Lunarstorm och Habo för att vara där mina egna barn varit, både fysiskt och digitalt. Men ändå, när jag reflekterar över hur långsamt det gått! 1984 hade jag min första datalektion i skolan, årskurs åtta tror jag. Då fick vi programmera på en ABC80 med skärmar som var mindre än dagens lärplattor. Datorn kunde mindre än en modern miniräknare skall också tilläggas, men detta var FRAMTIDEN fick vi veta. Och det hade de rätt i. 30 år senare har vi erövrat den digitala tekniken hemma. Vi har inköpslistan i telefonen, lyssnar på spotify, skypar med vänner världen över privat. Jag fick höra av en elev häromdagen att de hade dansat tillsammans med släkten i södra Europa via sSkype. Hur häftigt som helst.  Men i skolan? Där råder fortfarande den analoga traditionen vidare i högönsklig välmåga.

Jag har varit med i olika facebookgrupper och delat och inspirerats tillsammans med det utvidgade kollegiet i flera år. Jag har försökt att dela detta vidare till mina IRL-kollegor men det har varit trögt. Min närmaste som jag arbetar med varje dag, vi sporrar varandra och utvecklas tillsammans, detta är lika mycket deras resa som min.

Det jag valt att utveckla när mig själv och min undervisning. Se https://ses1549.wordpress.com/2014/02/09/digitala-skollyftet-2-digiskol/. Jag har sökt samarbetspartners på skolan och i facebookgrupperna Flippa klassrummet och Skollyftet. Inlägget finna också länkat från Twitter. Vi får se om någon nappar. Jag återkommer i så fall på denna sida med länkar och info.

Vad har då hänt med mig och min digitala kompetens under denna tid? Jag har upptäckt bloggvärldens bottenlösa källa, börjat blogga själv och delar med mig både internt på skolan – digitalt såklart – och externt på bloggen samt kommenterar de blogginlägg som jag haft nytta av eller fått nya tankar från. Jag har fått ett otroligt trevligt och öppenhjärtligt välkomnande av alla jag träffat digitalt och det ska jag försöka föra vidare. Jag har tyckt att det är svårt att ge respons digitalt, och enda sättet att bli bättre är att träna. Twitter har kommit att bli en viktig källa för inspiration, idéer, tankeutbyte och feedback. Men inte minst feedforward. Jag är så glad för mina nya cyber-kollegor som lever som de lär!

One thought on “#digiskol DS Badge

  1. Intressant och spännande historia!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s