Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Lösningsfokus på lärarbristen

Lämna en kommentar

Lärarbristen börjar slå till vittnar medier, fackförbund och kollegor i hela landet om. På vår skola är den inte akut. Än. Det vi märker är en större rörlighet på arbetsmarknaden, lärare slutar och börjar även mitt under terminer och att det blir ett gap mellan att de lärare som väljer ny arbetsplats slutar och de som söker till oss börjar.

Detta ställer nya krav på vår organisation och vårt arbetssätt. Vi ska fortfarande trygga att eleverna mår bra och lär sig i skolan. Vi planerar nu en modell som vi ska testa resten av terminen och utvärdera i januari.

Förutsättningarna är att två klasser bland de yngre eleverna saknar klasslärare under fem veckor. Utsikterna att kunna månadsanställa två heltidsvikarier är mycket små.

Vi lägger ett pussel. Med fokus på trygghet och lärande.

1024px-puzzle_krypt-2

Bild från Wikipedia

IKT-pedagogen (jag) som fram till lovet arbetat heltid med det uppdraget, har nu i uppdrag att undervisa eleverna i de båda klasserna 50% av min tid. Resten av tiden ska användas till att planera, samordna och handleda de som ska undervisa i klassen samt mentorsansvar för eleverna, samt en del IKT. Jag är behörig i alla de ämnen eleverna har. Ansvaret för att genomföra de planerade lektionerna kommer att gå runt på en fritidspedagog, en speciallärare och de resurspersoner som finns i klassen. Alla känner redan eleverna. Genom att säkra upp de elever som har större behov av anpassningar med var sin egen resursperson under denna tid hoppas vi kunna säkerställa att dessa elevers dagar blir bra och lärorika.

En annan åtgärd är att bygga starka strukturer som ramar in dagarna och lektionerna. Alla dagar börjar och slutar på samma sätt, alla lektioner likaså. Arbetsuppgifterna ser liknande ut och har samma struktur. Bara innehållet ändras. Detta gynnar också de elever med extra anpassningar. Alla uppgifter ska ha hög stöttning, enligt principen prepair – inte repair. Eleverna är redan vana vid många strukturer och rutiner och dessa har vi varit noga med att dokumentera så att den kunskapen kan föras vidare.

Följ gärna vårt arbete här – just nu planerar vi för fullt!

Här är den mall som jag tänker använda för planering av lektioner som någon annan ska genomföra.

planering

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s