Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

10 000 timmar, grit, resilience, ansträngning och uthållighet

Lämna en kommentar

En diskussionsträd om ansträngning flög förbi i mitt flöde och fastnade. Sedan hittade jag inte tillbaks till den tråkigt nog, men jag skriver ner här hur jag brukar göra. Vi har matats med en massa myter under min tid som lärare. Läs med ditt barn en kvart om dagen så ökar barnets läsförmåga, sjung med ditt barn, rimma med ditt barn, det krävs 10 000 timmar för att bli expert…. Vi vet idag att detta är just myter. MEN vi vet också att ansträngning och uthållighet är två viktiga framgångsfaktorer. Att inte ge upp vid minsta motstånd, att våga sig på sådant som man egentligen inte vågar, att ta hjälp om man tar sig vatten över huvudet ger bättre framtidsutsikter  än att lämna och ge upp. Jag har använt de 10 000 timmarna för att prata med eleverna. De har oftast hört det och kan förstå att det tar lång tid för att bli expert.

10000

Jag gjorde ett diagram för att visa hur lång tid det tar att bli expert OM det nu skulle krävas 10 000 timmar. Det behöver inte kommenteras. Det talar för sig själv. Så fortsätt jobba hårt för

hard-work-beats-talent

(bild från http://staticblog.virtualvocations.com/2014/06/Hard-work-beats-talent.jpg)

Kommentera

