Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Skolstart hösten 2016

Lämna en kommentar

Ja, nu sitter jag här kvällen innan eleverna börjar skolan. Är allt klart? Vad har vi hunnit med? Vad har vi inte hunnit än? Vad måste absolut göras i morgon bitti och vad kan vänta till eftermiddagen? Frågorna är många, många.

Några få svar har jag dock. Jag ska börja terminen som klasslärare i årskurs 4. Eleverna känner jag från i fjol och det är alltid lättare än att börja med en helt ny grupp. Jag vet också vilka kollegor jag har och ser fram emot att skapa lärande genom lust och nyfikenhet med dem.

I takt med att rörligheten på lärarnas egen marknad ökar får vi nya kollegor inte bara vid läsårsstart utan faktiskt under hela åter nu. I fjol var det många som rörde på sig och i år verkar det vara ännu flera. Ja, oron för lärarbristen känns. Bibehålla kvalitet med färre lärare – det är en utmaning som heter duga. Men det är en annan historia. I morgon börjar 4A och 4B sin resa genom läsåret 2016/17 – och jag ska få vara med på den.

Kommentera

