Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Stockholm dag 2 26/4 SETT dag 1

Lämna en kommentar

Mitt andra besök på SETT i Stockholm, det tredje om vi räknar med SETT Syd i Malmö. Jag hade planerat, jag hade sållat, jag hade läst på och var ganska säker på att jag bara skulle orka 4 föreläsningar per dag. Jag hade flera leverantörer som jag skulle träffa och reda ut problem med. Ibland är det helt enkelt lättare att visa och prata öga mot öga!

Jag träffade Creaza och diskuterade hur vi ska kunna publicera elevers arbeten utan att deras namns syns i klartext. Det är inte alltid intressant att veta och ibland inte önskvärt. Det löste vi! Sedan träffade jag ett gäng programmerare från Google Classroom som jag visade att dokumentnamnen blir oerhört långa i Classroom. De hade aldrig sett det eftersom det inte förekommer i den engelska versionen. Så det kvittar ju hur många gånger jag skriver det i supporten om de inte ser det. Men de uppmärksammades på problemet och tog det med sig.

Förutom detta hade jag egna programpunkter som jag skulle förbereda och ladda inför. Jag var gäst i Hands-on Sciense monter och skulle visa hur jag arbetar med Blue-Bots. Ingen föreläsning, ingen workshop, bara vara den jag är och berätta vad jag gör och varför. Dessutom var det mycket spännande att höra vad andra arbetar med I montern kunde jag låta människor söka upp mig, och det var väldigt skönt att ha en plats. Många möten blev det, en del hjärtliga möten med männsiksor jag träffat tidigare, en del härliga med dem som jag pratar ofta med i det utvidgade kollegiet och en hel del nya spännande möten med männsikor både från närområdet och från långt bort.

Det bästa från dag 1, förutom mötena i montern var en föreläsning om deltagande design. Två forskare från Stockholms universitet har arbetat med en skola i Kista för att lösa olika problem, dokumentera och utveckla lösningarna. Detta var oerhört spännande och hakar dessutom i det jag läste på 2000-talet som handlar om e-government och design av digitala miljöer för interaktion i samhället. Det finns ju inget hinder för att använda detta i skolan. Ett analogt och enkelt exempel var att man på skolan hade märkt upp alla olika sladdar i klassrummen med tejpbitar i olika färger så alla pedagoger visste vilken sladd som var till datorn, till iPaden osv. Detta var den lösning som arbetades fram i en deltagande process och dokumenterades – både processen och resultatet för att man ska kunna dra nytta av förslag och tankar som förkastats på vägen till andra saker som ska lösas.  Dessutom värderades olika lösningsförslag från nya oprövade lösningar/till utvecklade och prövade lösninga


Från SETT-presentationen och projektet med Kista Grundskola. Nu går gruppen vidare i ett större projekt tillsammans med Stockholms stad och gymnasieskolor i staden.  Ola Knutsson, fil.dr, institutionen för data och systemvetenskap, Stockholms universitet och Robert Ramberg, fil.dr., professor, institutionen för data och systemvetenskap, Stockholms universitet.

En av de förläsningar jag verkligen ville gå på var 21st Century Skills men den hann bli full. Som tur var kom min kollega in och har delat sina anteckningar med mig.

Dagen avslutades med en mycket trevlig middag med mina skolvårenkamrater och mina chefer. Ett möte som jag njöt av. Det var verkligen häftigt när två så stora delar av mitt liv möts och börjar prata med varandra. God mat (mycket god mat) och goda samtal är en helt oslagbar kombination!

Kommentera

