Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Bestående intryck från Stockholm 25/4

Lämna en kommentar

Två veckor efter resan bär jag med mig dessa intryck.

Vi for till Stockholm för att lära tillsammans med andra på två sätt – vi skulle besöka två olika skolor för att vidga våra vyer och få nya idéer. Tidiga flyget – Fakiren – från Ängelholm, alltså ringde klockan 5.00.

Våra besök började på Sätraskolan. På kort tid (ca 2 år) har Sätraskolan gått från att förlora elever till att bli en skola att längta till. Vi togs emot av IT-ansvarig och rektor. Vi serverades kaffe i studiehallen och fick chansen att samtala med elever om ett uppdrag elever på högstadiet kan få – som rådgivare. Rådgivarna fungerar som stöd till undervisande lärare genom att bland annat sköta registrering av närvaro. Spännande tankar föddes. Efter kaffe och elevpratstund fick vi en tydlig genomgång av det förändringsarbete som genomförts på skolan – förutsättningar, förändringar, krav, utmaningar, hinder, lösningar och så vidare. Många skratt, igenkännade, hjärtliga och gemensamma blev det.

Med taxi for vi vidare till Skapaskolan i Huddinge. På skolan fick vi hälsa på pedagoger, elever och specialpedagog samt rektor. Eleverna tog oss runt och visade alla lokaler. Vi var mest nyfikna på lärmiljöernas utfomning och de annorlunda klassrumsmiljöer skolan erbjuder. Det är långt ifrån de förutsättningar vi har men det var mycket nyttigt och utmanande för tanken att se och höra!

Vi har mycket att tänka på när vi utformar lärmiljöer! Här är en föreläsning med Peter Lippman som utmanar och informerar. Peter har varit med i arbetet att utforma lärmiljöerna på Skapaskolan.

Peter C Lippman, föreläsning på Studio Lärmiljö, en del av Framtidens lärande. from diu redaktion on Vimeo.

Ett möte övergick i ett annat då vi fick skjuts av specialpedagogen till #passet2016 och ännu flera nya intryck.

På #passet2016 träffas lärare i Stockholmsområdet regelbundet för att dela kunskaper, erfarenheter och idéer. Jag var rejält trött när jag kom och beslöt mig för att mest se det som ett socialt event där jag kunde träffa, krama och prata med mina twänner öga mot öga. Riktigt härligt! Jag tog med mig lite från föreläsningen om Internationel mindedness, men inser att jag får läsa mer om det senare. Däremot lyssnade jag med stor behållning på Glömstaskolans berättelse om hur de skapar sin lärmiljö. De arbetar med liknande tankar som Skapaskolan, men i kommunal regi – vilket gör att vi känner igen oss mer i förutsättningarna. Det är ett proffsigt gäng som jobbar ihop och deras genomtänkta och strukturerade idé fungerar i det lilla formatet de är i idag. Det blir otroligt spännande att följa dem när de i höst skalar upp 10 gånger i ett slag.

Trött, nöjd och full av intryck landade vi en stund i baren för att sammanfatta dagen innan jag stupade i säng.

 

Kommentera

