Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

#rEDScand i Göteborg

Lämna en kommentar

Om du är nyfiken på arrangemanget vill jag hänvisa till deras egen hemsida, jag kommer bara att redovisa mina tankar och upplevelser.

IMG_9035 (1)

På fredagen tog jag tåget direkt från jobbet till Göteborg. Fredagskvällen var helt privat och tillbringades med min son. Vi åt god middag och pratade mamma-prat. När sonen är 26 fyllda blir det inte så många tillfällen till egentid mellan oss så det var välkommet och mysigt. På lördag morgon träffade jag mina vänner från Stockholm till frukost. Vi hade bokat tillsammans, dels för att gå på research ED, men också för att träffas. Möten i cyberrymden är en sak, att sitta ner tillsammans och uppleva samma saker är en annan dimension och vi behöver båda. Vid frukost uppdaterade vi varann om resan – tåg som varit försenade och annat spännande samt diskuterades programmet för dagen. Vi är intresserade av olika saker och det har vi respekt för hos varann.

IMG_9026

Först gick jag och lyssnade på hur NRO (@hetNRO eller https://www.nro.nl/en/) som är den holländska motsvarigheten till vårt Skolforskningsinstitut. De försöker skapa gemensamma plattformar, mötesplatser och informationsflöden mellan politiken, forskningen och lärarna. Det är inte helt enkelt och vi som var där hade olika tankar om det efteråt. Jag tycker att det är bra att vi som lärare ska få tillgång till aktuell forskning på ett språk som vi förstår, i en form som vi har nytta av direkt på klassrumsgolvet. Min vän som haft anledning att tänka på detta under längre tid och som jobbar med frågan kom med för mig nya och viktiga invändningar. Varför inte använda multimodalitet i informationsdelning, varför ska delning ske på forskarnas villkor? Vi måste kunna gå in i partnerskap med forskare, skapa nya och mer innovativa, mer tillgängliga resultat. VI har olika bakgrund och måste mötas med respekt för varandra och varandras kontexter. #tillsammans med bibiehållen respekt – om det nu går!

IMG_9027

Philippa visade olika powerpoints i rasande tempo och pratade lika fort.Allt passade väldigt bra in med den bok jag läser nu, Helen Timperleys ”Det professionella lärandets inneboende kraft”. Tre saker stod ut, ting tar tid, hellre färre utvecklingsområden med högre kvalitet  och för att komma vidare måste vi sluta leta fler svar utan i stället ställa nya, smarta frågor.

IMG_9028

Pedro utmanar de vedertagna sanningar som vi bygger utbildning och skola på. Han är en engagerande och rolig talare. Humor och självdistans tillsammans med stor kunskap är alltid bra att lyssna på. Boken är köpt och ska läsas, på engelska för jag orkar inte vänta till i höst när den kommer på svenska. Vad är sant och vad har vi tagit för sant? En mycket aktuell och avgörande fråga för skolutveckling.

IMG_9029

Det fanns flera anledningar till att jag valde att gå på Anders Jönssons föredrag. Dels verkar han på den högskola där jag gick min lärarutbildning, Högskolan i Kristianstad, dels har hans namn ofta kommit upp i olika fortbildningssammanhang. Jag var helt enkelt nyfiken. Tyvärr blev jag lite besviken, jag vet inte om det var ämnet som var fel för mig eller något annat. En bidragande orsak var säkert att jag satt och småpratade med två kvinnor på engelska i väntan på att föredraget skulle börja. De kom från USA och Nya Zeeland. När Anders började tala gjorde han det på svenska. Det blev en konstig början. Nåväl, summa summarum blev att jag fick fler argument och mer kunskap kring att formativ bedömning inte bara är olika verktyg. Det är ett förhållningssätt och ett sätt att få syn på det göms i ”the Black Box”.

IMG_9030

Jeremy Hodgen började med att berätta olika saker om det brittiska skolsystemet som var intressanta och upplysande. Det är egentligen fyra olika skolsystem, skotska, engelska, walesiska och nordirländska. Han menade att matematikundervisningen förändrats mer eller mindre över en natt med National Numeracy Strategy. Alla lektioner i landet såg likadana ut överallt och blev mycket bättre genom en detaljerad nationell plan. Jag är mycket tveksam till standardiseringar överhuvudtaget så jag lyssnade mer och mer okoncentrerat. Tyvärr, för en del saker var säkert kloka och viktiga.

IMG_1340

Egentligen hade jag valt att lyssna till Per Kornhall under detta pass, men jag ångrade mig då jag kom i samspråk med Lisa i pausen. Jag lyssnade på Lisa på MADIF i januari och vår korta diskussion utgick ifrån det. Min analys av MADIF var ju att vi skulle behöva en annan slags mötesplats mellan forskare och lärare. Kanske researchED kan bli det. Potentialen finns. Nåväl, här talade Lisa om aktionsforskning som är ett mycket spännande område. Jag skulle mer än gärna delta i aktionsforskning, men jag måste hitta en forskare och ett område som vi kan jobba kring. Lisa har arbetat i flera år med lärare i Linköpings kommun och resultaten är att alla lär sig, både forskare och lärare – samt att det kommer eleverna till gagn. Läs mer om Lisas forskning på http://liu.se/uv/lararrummet/matematikprojektet?l=sv. Där finns även rapporterna att ladda hem.

Jag hade inte några direkt förväntningar på researchED eftersom jag inte varit på något liknande tidigare. Jag ser helt klart att det kan vara ett sätt att få skolfolk och forskare att mötas och ta del av varandras arbete. Jag fick nya skolutvecklningstankar med mig hem, jag fick träffa och prata klart med några av mina närmaste kollegor, öven om vi bor och verkar på olika håll i landet är det faktiskt så. Detta gjorde jag på min privata tid, för mina privata pengar. Det kan vi reflektera om tillsammans en annan gång.

Kommentera

