Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Att organisera för lärande med digitala verktyg 1

Lämna en kommentar

När jag var på matematikbiennalen lyssnade jag på Kenneth Ruthven, University of Cambridge – Digital computational tools in school mathematics: ecological, epistemological and existential challenges. Ni kan läsa hela texten här

Det kändes inte superaktuellt, jag blev lite irriterad över att Kenneth menade att vi som brinner för IKT glömmer att berätta de små knepen för våra kollegor, så enkla saker som hur man delar ut digitala verktyg, samlar in dem, hanterar att elever går ut på sidor som inte är önskvärda mm. Men när jag tänker efter – det är så självklart för mig att hela lärmiljön ändras när jag tar in IKT i klassrummet, min lärarroll förändras, elevrollen förändras, tvåpartssamtalet blir ett trepartssamtal, det didaktiska kontraktet ändras, klassrummets väggar raseras…. Hur förbereder jag mina kollegor för detta? Möter jag deras oro och rädsla på ett respektfullt sätt eller min säkerhet i det digitala klassrummet blir i realiteten ett hinder mellan oss? Jag måste fundera på det så det kommer säkert ett blogginlägg med fler tankar kring detta.

Nu är jag mogen för att dela med mig av hur jag gör. Jag har arbetat med digitala verktyg i klassrummet sedan 1995 och har utvecklat en hel del användbara strategier. För det första måste jag ha koll på alla lösenord. Mina elever går på lågstadiet och har det tufft med att komma ihåg. Jag gör det enkelt för mig.

Till att börja med ger jag alla elever i årskurs 1 samma lösenord. Det har inte varit något problem hittills och om någon velat byta har de fått det. Eleverna har ofta nog med att komma ihåg sitt användarnamn. Samtidigt måste vi ju ha diskussionen kring att det vi gör i det fysiska rummet även gäller i den digitala världen. Vi tittar inte i någon annans låda eller väska, och därmed inte i någon drive eller epostlåda heller. Förutom detta gör jag en lista i excel med samtliga elevers inloggningsuppgifter. Denna använder jag sedan och kopplar till ett word-dokument så att alla elever får ut ett papper de kan ha hemma och ett som förvaras i skolan tills de är säkra på inloggningarna. Koppla till skrivare och klart.

mall inlogg.png

Eleverna måste få öva sig på att logga in. Så fort någon är igång får de hjälpa sina kamrater. Om jag ska introducera något helt nytt har jag erbjudit en mindre grupp (4 elever kanske) att vara inne på en rast och lära sig. De har i sin tur fått lära en kompis, som har fått lära en kompis och så vidare. Detta stärker elevernas självkänsla, ger dem möjlighet att direkt tillämpa det de lärt sig och är en ovärderlig chans att lyfta andra elever än de som vanligtvis visar framfötterna i klassrummet. Vi måste logga in ofta när vi väl börjat så att det blir en vana. Det räcker alltså inte att planera en enstaka lektion med digitala verktyg, det måste följas upp och repeteras, helst varje dag i början. Jag vill ju också att eleverna loggar in hemma och visar föräldrarna. För att få till stånd detta är det bra att lägga upp lockbeten. Filmer på elevernas draman, bilder på deras alster, läxor till föräldrarna, ja listan kan göras lång.

När eleverna är vana vid att logga in börjar vi utforska ett verktyg i taget. Vi har aldrig haft rena datalektioner, men det har alltid varit med i planeringen att eleverna ska lära sig mer om appen eller programmet vi använder. När det gäller kortkommandon eller smarta multigester på iPaden med mera är de inte säkra.

När jag planerar för att använda nya verktyg, appar, program eller webbtjänster lägger jag nästan alltid in ett utforskande pass innan själva uppgiften introduceras. Jag säger till eleverna att jag bara kan upptäcka en del av funktionerna eller göra en del av felen som kommer att uppkomma när vi väl kör igång, så målet för utforskandet är att göra så många fel vi bara kan och lära av dem.

Nästa steg är  väldigt slimmade, avskalade och tydliga uppgifter. Det är inte så mycket för elevernas skull som för min. Jag vill ju hinna med att hjälpa alla! Även här hjälper eleverna varandra. Det blir fort hög status på att hjälpa sina kamrater. Om vi arbetar var för sig eller i par är ganska oväsentligt, samtalet pågår i vilket fall hela tiden.

Nu hoppas jag att du fått med dig något som du kan använda dig av när du planerar för att använda digitala verktyg för lärande.

Kommentera

