Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Vad gör en IKT-pedagog hela dagarna?

Lämna en kommentar

Rent generellt har jag ingen aning om vad andra IKT-pedagoger gör hela dagarna, men jag vill gärna berätta om hur min dag idag såg ut. Tisdagar är jag inte låst av lektioner utan finns till hands för pedagoger och elever.

8.00-10.00 Planering och samordning av dagen, beställningar, uppdatera oss om läget, DNA-märkning av ny personals digitala verktyg, information om skrivare till ny personal.

10.00-11.00 IKT-grupp med 5-9. Läs om vårt arbete på http://dalhemsiktgrupp.se  Min IKT-kollega och jag ledde mötet tillsammans. Vi arbetade ihop för länge sedan och idag stod vi i klassrummet igen tillsammans. En härlig känsla när samspelet och övergångarna sitter. Jag är imponerad över våra fantastiska elever och vad de bidrar med, även om vi bara är i början av arbetet med grupperna.

IMG_1235.jpg

11.00-12.00 Tillsammans med bildläraren lade vi upp en plan och en arbetsgång för att göra digitala portfolios till eleverna i bildämnet. Bildlärarens idé, min kunskap om verktyg, momentordning, digital miljö och arbetssätt gav tillsammans en plan. Att tänka tillsammans med andra pedagoger är en krydda! Jag bokade in mig för att vara med på första lektionen som stöd och support. Det är mycket som kan gå fel med lösenord!

12.00-12.30 Lunch med kollegor. Andra dagar har jag oftast lunchrummet för mig själv så på tisdagarna brukar jag försöka luncha tillsammans med kollegorna.

12.20-13.00 Samtal kring digitala verktyg som kompensatoriska hjälpmedel med specialpedagog och IKT-kollega

13.00-14.30 Fakturahanatering i det nya ekonomisystemet. Nu var det min tur att lära. Skolassistenten visade och hade ett enormt tålamod med mig kring hur fakturahantering går till! Det finns många anledningar att jag inte läste ekonomi. För det första är jag fullkomligt ointresserad av detta och därmed är det så mycket svårare att lära sig.

14.30-14.45 Stack in näsan på fritidshemmet och njöt en stund av att bara vara bland eleverna. Alla var fullt upptagna med att programmera bin att gå i labyrinter, så jag bara insöp engagemanget, samarbetet och samtalen innan jag gick vidare.

IMG_0699

14.45-16.00 Jag och pedagogerna i en mellanstadieklass utforskade tillsammans webbverktyget Creaza. Detta ligger i vår skolportal och ska användas för att göra en uppgift om vikingatiden. I verktyget finns olika serievärldar, med uppsättningar av bakgrunder, karaktärer, gestalter, djur mm som kan användas och varieras. Pedagogerna ville ha hjälp med hur verktyget fungerar, vilka möjligheter och begränsningar det har samt en vettig arbetsgång och planering för att få det att fungera. Återigen fick vi tänka tillsammans. Jag bokades in vid två lektionstillfällen. Första gången håller jag en introduktion för eleverna och ser till att alla kommer igång. Målet med första tillfället är att alla ska utforska och undersöka själva verktyget. Det finns inga krav att förvärva eller visa ämneskunskaper vid detta tillfälle. Vid nästa tillfälle tar pedagogerna över och ger eleverna en ny uppgift, en som kräver ämneskunskaper. Jag finns med för att hjälpa till med lösenord, tekniska detaljer, delning med mera. När vi ändå hade almanackorna uppe bokade vi in ett matte- och engelsk-pass med LEGO Story Starter. Klassen har tillgång till eget LEGO  och jag hjälper mer än gärna till att få igång detta. Matematikdeleln handlar om att sortera och kategorisera. Alla växter, alla djur, allt som har med mat att göra och så vidare ska i samma fack. När sorteringen är klar får eleverna en uppgift i engelska ”My favorite place”. De ska bygga upp sin favoritplats med LEGO. Nästa steg är att fotografera bygget och prata in ett ljudspår på svenska och ett på engelska om vad de byggt. Till detta använder vi appen BookCreator. Båda dessa pass håller jag i och de andra lärarna är resurser och får på samma gång en fösta erfarenhet av att arbeta med LEGO som lärverktyg tillsammans med iPad.

16.00-16.30 förflyttar jag mig genom skolan tillbaks till mitt klassrum för att packa ihop. På vägen hamnar jag i flera korta möten. Vet du var det finns kopieringsunderlag med klockor? Hur gör vi med fredagarna i årskurs ett? Är det tillräckligt med personal i morgon (det är fortfarande många sjuka i influensa)? Hur gör vi med Apples återkallande av laddare?(http://macworld.idg.se/2.1038/1.649211/har-du-en-farlig-apple-laddare-kolla-nu-och-byt-ut-den-om-du-ar-drabbad)

Sedan cyklar jag hem. I ösregn. Men vad gör väl det när jag har världens bästa jobb?

Kommentera

