Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Att lyckas – en fråga om planering

Lämna en kommentar

Jag lyckas ofta få den stämning och det fokus jag planerar för på mina lektioner. För mig är det den självklara grunden för att lärande ska ske. Jag har under ett par dagar fått anledning att reflektera vad det är som skapar denna framgång. Vad är det jag gör?

En sak är säker, det gör sig inte själv. Undersökning efter undersökning visar att lärare önskar mer planeringstid, mindre dokumentation och mindre övrigt arbete. men tänk om det inte är svaret? Tänk om det inte hjälper med mer planeringstid? Jag sticker ut hakan nu, det vet jag. Läs klar och fråga sedan om du undrar något mera. Det är kanske helt enkelt så att vi lärare inte planerar rätt saker. Min uppfattning är att många planerar vad som ska göras på lektionen. För några år sedan började vi i stället planera vad eleverna skulle lära sig. Här kommer min kom-i-håg-lista.

  • Vilket lärande ska ske?
  • Vilka aktiviteter passar bäst för att lärandet ska ske?
  • Hur väcker jag nyfikenhet?
  • Hur kan jag få aktiva elever?
  • Hur kan jag organisera aktiviteten så att det fungerar för alla elever?
    • grupp
    • EPA
    • stödstrukturer
  • Hur gör jag arbetet lustfyllt?
    • iPad
    • Chromebook
    • LEGO
    • Kaplastavar
    • Programmeringsbara robotar
  • Hur kan jag utmana elevernas föreställningar?
  • Hur kan jag utmana eleverna?
  • Vilket material ska jag använda?
  • Hur får jag bra samtal mellan elever?
  • Vilka nya ord kan eleverna stöta på?
  • Vad behöver jag göra och vad kan eleverna med fördel göra på egen hand?
  • Vad behöver jag förbereda?
  • Vilka är förutsättningarna?
    • halvklass
    • resurspersoner
  • Vilka analoga resurser behöver jag?
  • Vilka digitala resurser behöver jag?
  • Hur ska jag röra mig i klassrummet? Eleverna?
  • Vad ska skrivas på tavlan?
  • Vilken ordning ska allt ske?

Detta är några av de frågor jag ställer mig som hjälper mig att skapa en lärmiljö som andas samarbete, fokus, samspråk, aktivitet, nyfikenhet, lust och engagemang.

Kommentera

