Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Programmerad från början för framtiden

Lämna en kommentar

Programmering styr många delar av vår vardag. Detta är något vi måste veta något om och kunna påverka. Svenska, engelska och matematik är självklara verktyg för att kunna förstå och hantera sin omvärld. Programmering är ett språk som bygger upp och styr delar av vår omgivning och idag ett lika viktigt verktyg som matematik, svenska och engelska i vårt digitala samhälle.

toolbox-306888_960_720

(originalbild https://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/04/02/16/18/toolbox-306888_960_720.png)

Programmering är en osynlig del av dagens samhälle. Överallt stöter vi på programmering, från det vi vaknar tills vi går och lägger oss. Jag är inte helt säker på att vi i Sverige 2016 kan leva en hel dag utan att träffa på något som är programmerat.

Programmering är redan en efterfrågad förmåga i arbetslivet och kommer att vara ännu mera när eleverna ska ut i arbetslivet. I skolan ska vi ge alla elever samma möjligheter, oavsett kön, funktionsuppsättning eller etniskt ursprung. Det är en viktig demokratisk jämställdshetsfråga att vi får programmerare från alla grupper som lever och verkar i samhället. Redan för ett år sedan visade det sig att programmerare var Stockholms vanligaste yrke (https://www.kth.se/blogs/reah/2015/04/vanligaste-yrket-i-stockholm-programmerare/)

För att kunna delta och påverka i framtidens demokrati och  samhälle måste eleverna få en möjlighet att identifiera, förhålla sig till och påverka eller ändra koden som styr i vår vardag.

Detta är min utgångspunkt när jag planerar ett arbete i programmering för mina elever på lågstadiet. Eleverna behöver inte en enda av anledningarna ovan för att bli intresserade av programmering. Nyfikenheten och lusten, den omedelbara återkopplingen, samarbetet, glädjen att utforska och testa är anledning nog. Min kollega programmerade scratch med en klass i femman. De var kända för att vara omotiverade, lättstörda, ointresserade och svåra. Men när de haft första lektionen ville ingen sluta. Alla hade koncentrerat sig, arbetat hårt och lärt sig massor. Denna höga motivationsfaktor måste vi i skolan utnyttja! Även om mina klasser på lågstadiet gillar skolan och arbetar hårt redan nu kommer de att ta sig an programmering med liv, lust och engagemang. De har ju redan fått testa på att styra de små blå robotarna. Vi arbetar alltid från det konkreta, mot det abstrakta, från specifika händelser mot generalisering och då passar små robotar mycket bra.

Vi ska förbereda eleverna för framtiden. Det finns ett begrepp som fritt kan översättas som ”framtida nyckelkompetenser” – 21st century skills. Begreppet kommer från http://www.atc21s.org/, University of Melbourne och delar in de kompetenser vi kan förutspå eleverna kommer att behöva i fyra kategorier

  • sätt att tänka
  • sätt att arbeta
  • verktyg för arbete
  • sätt att leva i världen

Skärmavbild 2016-02-06 kl. 09.32.26.pngInternet vimlar av grafiska beskrivningar av 21st century skills och det reser en viktig fråga om källkritik. Begreppet är populärt hos vinstdrivande företag och används för att sälja än det ena och än det andra. Som pedagog i svensk skola har jag ett ansvar att granska alla lärmedel jag använder så att de låter eleverna utveckla de förmågor som beskrivs i läroplanen, tar upp det centrala innehållet och ger eleverna en reell möjlighet att nå de uppsatta kunskapskraven på ett sätt som är hållbart för framtida studier och delaktighet i samhället under ansvarig frihet. Det är långt ifrån alla läroböcker eller andra lärmedel som uppfyller dessa krav. Så länge jag har varit lärare har det aldrig funnits någon kontroll av lärmedel. Allt kan kallas läromedel, lärobok, lärmedel och säljas med mördande reklam. Som du anar vill jag har en mer medveten strategi för att välja det material vi presenterar eleverna och kallar lärmedel. Men det är ett annat blogginlägg.

Kritiskt granska, värdera och kontrollera är en god ordning. Men man kan lära sig något och få inspiration även om leverantören vill sälja något! Min personliga favorit (just nu) är The 4 C:s och Education.

I språk- och mtematikverkstaden arbetar vi idag aktivt med verktygen svenska, engelska och matematik. Nu ska vi vässa verktygen och lägga till ett nytt, programmering. Från början, för framtiden!

mangsidig_komp_medrubrik

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s