Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Efter #MADIF10 kommer #mabiennalen16 dag

Lämna en kommentar

Onsdagens #MADIF10 kan du läsa om i tidigare inlägg. Onsdagskvällen avslutades med en trevlig middag med en nyfunnen bekantskap och en matteläare från min grannkommun som också åkte på egen hand, Ulrika Broman. Det kan vara intressant att läsa även hennes blogginlägg om  biennalen på http://mattefroken.se I det här sällskapet är det en självklarhet och helt naturlig i att diskutera undervisning, matematik, läromedel, lärmedel, metoder, forskningsresultat, Skolverket, nationella prov och en väldig massa andra saker som är typiska mattelärarämnen. Väldigt befriande. Vi åt gott och hade trevligt men det blev tidig sänggång. Egentligen var jag bjuden till ett mingel med föreläsare, men jag orkade helt enkelt inte. Jag insåg att jag skulle gå miste om en massa spännande möten och inspiration på själva biennalen av ren trötthet om jag valde minglet.

Det blev torsdag och vi åkte ut till Karlstads universitet. Den högtidliga invigningen var just så, högtidlig. NCM, den lokala arrangörsgruppen och rektor för KAU (Karlstads universitet) talade. Musiker och dansare från högskolan bidrog med matematik i form av musik och dans. Musik och dans är matematik. Det borde vi använda mera i den dagliga undervisningen för att varairera våra metoder ännu mera och involvera fler sinnen.

Jag hade turen att hålla mitt lilla bidrag direkt efter invigningen. Det var skönt för mig som nybörjare. Dels hade åhörarna inte hört något tidigare och kunde jämföra dels kunde jag slappna av och koncenterera mig på att ta emot ny inspiration när det var gjort.

Vi var fyra som skulle berätta om vår språkutvecklande matematikundervisning. Karleverna f in Rylander från NCM var moderator och presentatör. Först ut var Linda Swärd från Nydalaskolan i Malmö. De har arbetat målmedvetet med analys av elevernas kunskaper, planering av aktiviteter som kan ge eleverna den kunskap de behöver och utvärdering. Till grund för sitt arbete har de haft Att förstå och använda tal; en handbok av McIntosh. Det jag tar med mig är att presentera gruppens resultat (utan namn) för gruppen och be dem berätta vad de ser och komma med idéer och tankar kring hur vi kan arbeta för att nå målen. På Nydalaskolan har de valt stationsarbete i grupp som undervisningsmodell modell och det fungerade bra. Eleverna fick också i ett enskilt samtal titta på sina resultat och alla var medvetna om vilket lärande som skule ske. De har höjt elevernas kunskaper.

Nästa kvinna var Åsa Tegsten från Helenelundsskolan i Sollentuna. Åsa arbetar med två olika skönlitterära böcker i matematiken, Sifferdjävulen och en annan (titel kommer) Jag lyssnade inte jättenoga eftersom jag började ladda för mitt eget bidrag. Ett tilltatalande sätt att koppla ihop språk och matematik, arbete i ett språkligt kontext, elevnära och engagerande.

Nu var det min tur. Jag hade en plan att hålla mig till manus eftersom det var genomtänkt och jag hade övat. Men som vanligt släppte jag snart anteckningarna pch pratade fritt från presentationen. En notering till mig själv gjordes att kolla så allt viktigt verkligen finns med på presentationen eftersom jag använder dem som manus och minneskrokar. Det gick bra, jag fick bra respons från publiken, De såg snälla ut, nickade och log igenkännade på rätt ställen. Efteråt har jag fått flera positiva reaktioner av personer som kommit fram till mig och berättat att de hört på presentationen och gillat det. Jättekul med feedback. Du kan se presentationen här på bloggen. I filmen använde jag manus!

Ida Rudin från Sigtuna berättade om sin bananbordspedagogik. Ida hade genomtänkt möblering och utnyttjande av både klassrummets golv- och väggyta, och hade många stöttande klassrumsplanscher bra ordnat i ämnesväggar. Hon arbetar med stationer i matematik där en av stationerna är att sitta vid bananbordet med fröken och räkna i boken med frökens stöd. Ida har slutat rätta matteböcker eftersom hon hela tiden finns med när eleverna arbetar i boken och samtalar med varje barn om varje sida i matteboken. Det är bra och gynnar elevernas lärande. Klassen vet att fröken tillhör dem som just nu sitter vid bananbordet och stör henne inte. I stället hjälper de varandra vid de övriga stationerna, det är en stor vinst.

Alla tre har använt språk i matermatiken och på olika sätt. Men jag ser inget systematsikt språkutvecklande arbete som kan säkerställa elevernas utvecklling av sina språkliga förmågor. Hur arbetar de med ordförråd? Olika texttyper? Ordkunskap? Att förklara och definiera begrepp? Jag är övertygad om att det inte sker ett automatiskt språkutvecklande arbete när man arbetar i grupp, i matteboken tillsammans med kamrater och fröken eller genom att sätta in matematiken i en skönlitterär ram. Det måste finnas mer där. Jag skulle vilja se och höra för att komma fram till vad det är som ger de goda resultaten, ärdet förhållningssätt, förarbete, organisation… Det gäller alla de tre fantastiska pedagoger som jag fick chans att lyssna på. VIlka teorier bygger de arbetet på?

Nu var jag rejält trött och bestämde mig för att ta en paus och besöka utställningarna. Det visade sig vara ett lyckokast och kanske början på ett spännadne samarbete. Mer kan jag inte berätta nu, men håll utsikt. Matematikbiennalen kommer att ha skapat mycket spännande saker för mig och eleverna på Dalhemsskolan, för dig som läser denna blogg men kanske det kan bli ännu mera.

På utställningen besökte jag Hands On Science som har en härlig idé, bra konkret och hållbart material till matte, NO och teknikundervisningen.De är återförsäljare av Bee Bots och BlueBots som jag och eleverna uppskattar att arbeta med. Kul att diskutera pedagogik och visa leverantören vad det kan bli av deras produkter ute i klassrummet.

Idéutställningen var spännande och där kan jag absolut bidra med något nästa gång. Hela biennalen andas språk och matematik. Det är mycket fokus på mitt fokusområde just nu och det är spännande och roligt. Mattepromenader i Enköpings parker, räkna som barnen i SIngapore eller ROMB – reflekterande och  matematicernade barn. Just ROMB kommer jag att följa närmanre, det är en metod utarbetad av holländska och amerikanska forskare som bygger på Freudenthals teorier om att lära sig en kontext. De jobbar precis som genrepedagogiken med tydliga modeller och målmedvetet med det matematiska innehållet.

Lunch och paus blev det med fler möten och intressanta diskussioner. Ett roligt möte skedde med en före detta kollega som arbetar i Landskrona nu Tänk att man måste åka till Karlstad för att ses!

Ett besök hos de olika förlagen hanns ju med och önskelistan på nya böcker att köpa är åter lång. Så många bra böcker det finns!

Studentlitteratur meddelar att om ca 18 månader kommer Favoritmatematik för årskurs 7. Det skulle vara spännande om hela skolan kunde arbeta med ett och samma läromedel på ett genomtänkt och strukturerat sätt. Jag tror att det skulle ge resultat och säkerställa en likvärdigare matematikundervisning på skolan. Jag är ju personligen motståndare till läroböcker men Ulrika Broman och pedagogerna på vår skola som använder Favorit har faktiskt fått mig att vilja testa. Läs Ulrikas kloka tankar om att lära känna sitt läromedel.

På eftermiddagen lyssnade jag på Rickard Wester som jag talat en del med på #MADIF10. Det är både bra och dåligt med att man ska förboka workshops och föreläsningar innan man kommer. Hade jag itne pratat med Rickard hade jag inte vetat vem han var och missat hans föreläsning och intressanta elevperspektiv på vad som händer när läraren skiftar fokus från uppgiftsparadismen till ett upptäckarlandskap. Spännade inblick i det sociokulturella spelet och hur lärarens goda ambitioner i själva verket kan komma i vägen för matematiken.

Tröttheten tilltog och jag åkte till hotellet för att vila, tala med familjen och byta om. På kvällen var det middag för oss 900 som anmält oss på Karlstad CCC.  Fantastiskt god mat, en lite dryg värmländsk komiker, Nisse Landgren spelade två eller tre låtar vilket var oerhört bra. och sllskapet var otroligt utvecklande. En lärare i matematik på ett yrkesgymnasium i Stockholm, jag, en man från Danmark som är intresserad av diskalkyli, en specialpedagog, en leverantör av läromedel och jag samtalade och diskuterade – ja, just det matematikdidaktik!

Kommentera

