Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Riktiga människor

Lämna en kommentar

Ser Soran Ismails sevärda program Absolut svensk i SVT. Börjar tänka. Reflektera. Jämföra. Rannsaka mig själv. Är det troligare att jag handlar av någon som heter Mats som talar skånska än en Mohammed som bryter på arabiska? Är jag en person som buntar ihop folk i vi och dem? Gör jag tillräckligt för att minska SD:s ökning? Snart 20 % i senaste opinions-undersökningen ger mig kalla kårar och mardrömmar, men gör jag något för att det ska bli på ett annat sätt? Var problemet ligger vet vi och jag vill fokusera på vad lösningen är. Vi har miljontals människor på flykt i och i närheten av Europa. Vi har alltför många svenskar i Sverige som inte vet tillräckligt om vår egen historia för att förstå hur demokratin vi åtnjuter i dag byggdes upp och fungerar. Det blir oundvikligen en krock. Ska vi fortsätta köra in i varandra och köra ihop tills alla är skadade eller döda?  Eller vi ska försöka köra på samma håll, allihop?

Jag har några praktiska idéer som kanske kan få någon att tänka till som jag har gjort. Om en enda person börjar tänka på den de möter i vardagen som en riktig människa med unika egenskaper, drömmar, problem och tillkortakommanden PRECIS SOM JAG: Då har jag lyckats. Sedan räknar jag med att du möter en som möter en som möter en…. och snart, snart har vi ett land där riktiga människor lever sida vid sida. Oavsett hudfärg, modersmål, medborgarstatus, sexuella preferenser eller religion.

  1. Inse att till varje rättighet som du har som svensk medborgare följer en skyldighet. Du har rätt att skapa opinion genom att uttrycka din åsikt, demonstrera, skriva på facebook med mera OCH skyldighet att göra det på ett respektfullt sätt. Du har rätt att kritisera politiker OCH skyldighet att delta i allmänna val. Du har rätt till 5 veckors semester, sjukpenning, föräldraledigt mm OCH skyldighet att sköta ditt jobb på bästa sätt. Detta slogs våra mor- och farföräldrar för. De förlorade sina jobb, besköts och slet för att vi skulle kunna ha dessa förmåner. Vi hedrar dem inte med att strunta i skyldigheterna!

  2. Var inte tyst. Min man går på en kurs. En kväll kom han hem som ett ilsket bi. Han hade fått nog av de andras rasistiska kommentarer och ”skämt”. Han hade kunnat vara tyst och låtsas inte bli upprörd, ja till och med hålla med. Men det gjorde han inte. Han sade ifrån. Han ifrågasatte de övrigas motiv, generaliseringar och uttalanden. Min man är svensk. Men han sade ifrån. Jag är stolt över honom! Det oroar mig extra att en av de som är med på kursen är en lärare, lärare på en skola med elever med många olika sorters bakgrund. Hur fungerar det tillsammans med demokratiuppdraget skolan har?

    “Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad” (Martin Luther King)
    Så  h
    öj din röst!

    1-19-martin-luther-king-ftr

  3. Möt varandra. Sitt ner. Ta en kopp te. Bjud på dig själv och var nyfiken på människorna runt omkring dig. ”Ju fler människor jag möter, ju bättre lär jag känna mig själv”(Micke Gunnarsson) Men om alla jag endast möter andra som är lika mig, hur utvecklas jag då? Så berika dig själv genom många och olika möten!

    dsc_0010

På så sätt kan vi mötas som riktiga människor och lära av och med varandra.
Färdas tillsammans mot våra drömmar och hjälpas åt att nå dem.

Hand i hand.

hands-956652_1920

Kommentera

