Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Vad kan vi lära av Downton Abbey?

Lämna en kommentar

downtonabbey

Jag såg sista avsnittet (förutom julspecialen) av serien Downton Abbey i morse. Med saknad tar jag avsked från familjen Grantham och deras liv på det fantastiska godset Downton Abbey. Ett liv som står mitt i förändringen, mitt i en tid då klassresor och utbildning blir möjlig för var och en. Om adeln inte längre har monopol på kunskap och pengar, hur ska världen då bli? Om var och en har kunskaper och pengar, alltså alla, även tjänarklassen, hur ska det då gå för de som varit priviligerade? Detta brottas den adliga familjen med. Det är inte dem jag identifierar mig med. Jag berörs av Andy som tvingas erkänna för de andra i tjänstefolket och byns lärare att han inte lärt sig läsa. Skammen över att vara klassad som idiot, av både sig själv och omgivningen, slår mig som en knytnäve i magen. Om läs- och skrivsvårigheter var kopplat till skam redan i slutet av 1920-talet hur känns det då nu, i mitten av 2010-talet? Nu, när allt i stort sett är byggt kring det skrivna ordet, all information, all service, alla uppgifter och arbeten i samhället kräver läs- och skrivförmåga på hög, ja till och med mycket hög nivå. Jag som lärare måste fundera över detta och göra allt som står i min makt för att förhindra att elever känner den skammen. Mitt bästa tips är att följa Johanna Kristenssons blogg http://www.logopedeniskolan.se  Där finns alltid användbara tips och idéer på hur vi i skolan kan förebygga och hjälpa elever som av någon anledning har svårare att förstå det här med skriftspråket.

IMG_0294

Mormor och morfar gifte sig 1946

Allra mest berörs jag av Mr Molesly när han får beröm av skolläraren och får erbjudandet att komma och undervisa på byskolan. Detta är djupt personligt. Mr Molesly fick inte läsa vidare eftersom familjen behövde hans inkomster. Likadant var det för min morfar. Han föddes 1922 och var både begåvad och nyfiken. Läraren och prästen i byn där han växte upp var hemma hos hans föräldrar och bad att han skulle få fortsätta efter den obligatoriska folkskolan (som jag tror var 6 år 1934).  Men, nej, familjen hade vid detta laget 7 barn och alla inkomster behövdes. Morfar kom att vara noga med att min mamma och hennes syster skulle få möjlighet att läsa vidare vilket de gjorde, på gymnasienivå. Detta ledde till att jag var den första i min släkt som avlade en högskolaexamen, ganska precis 60 år efter att prästen och läraren hade bett för min morfars fortsatta utbildning. Till min stora glädje fick morfar vara med och fira denna dag med mig.

Vad blev det då av ett samhälle där alla och envar har tillgång till både kunskap och pengar? Ja, på det hela taget är det inte så tokigt, inte för mig i alla fall. Min morfar arbetade sig upp och blev till sist apotekstekniker. Han slutade aldrig läsa böcker och han dog faktiskt med en bok i sina händer. En av hans favoritsysselsättningar var att läsa en bra bok i badkaret och det gjorde han då den stora hjärtinfarkten drabbade honom 1995, på lillejulafton.

Min moster, mina två kusiner och min son har sedan dess också tagit högskoleexamen. Tre av oss har läst på avancerad nivå. Jag tror morfar skulle glatts åt detta.

Men, jag ser en uppenbar fara för vårt samhälle om vi inte fortsätter att värdesätta denna möjlighet till att själva påverka våra liv och skapa förutsättningar för framtiden. Alla måste inte läsa vidare på högskolenivå men livet i Sverige 2015 kräver läs-, skriv- och räknekunnighet på rimligt hög nivå. Låt ingen känna skammen av att inte vara delaktig. Låt ingen känna skammen över att vara dummare. Låt oss värna om läs- och skrivkunnighet, nyfikenhet och lust att lära, mod att våga utmana sig själv och skapa ett bra grund för framtiden genom hårt arbete! Det är det som gör lärarjobbet till ett yrke som gör skillnad på riktigt!

Kommentera

