Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Har vi tillräckligt med tid i skolan? #skollyft

Lämna en kommentar

 

Eleverna når inte målen. Lärarna räcker inte till. Lokalerna är inte anpassade. Det finns ingen arbetsro i skolan. Tiden är inte tillräcklig. Ursäkterna är många och resultatet ett enda. Unga människor som inte längre tror på sig själva, inte når sina drömmars mål inte utvecklas, inte får det stöd de behöver. Ett högt pris. Ett alldeles för högt pris.

hourglass-972324_1920

Idag ska jag räkna lite på tiden. Jag har funderat på hur oftajag säger vänta i skolan. Vänta på din tur. Vänta, jag är upptagen. Vänta tills alla är klara. Vänta tills alla är tysta. Vänta, vänta, vänta. Kan vi fortsätta säga vänta och ändå klaga på att tiden inte räcker till?

Vi räknar på en elevs totala undervisningstid. Vi räknar enbart på matematiklektionerna. Min fiktiva elev får vänta på sin tur fem minuter på var och en av klassens fem matematiklektioner under veckan. Det betyder att eleven väntar 25 minuter i veckan. På en månad är det 100 minuter, en timme och 40 minuter. På ett läsår är det 1000 minuter, 16 timmar och 20 minuter. På nio år är det 9000 minuter, 150 timmar. 150 timmar av elevens garanterade 1020 timmar är 15 %.

Gå till dig själv. Väntar dina elever mer eller mindre än 5 minuter varje lektion? Jag kan ärligt säga att jag kommer att arbeta för att alla elevers väntan ska minska. Om fem minuter varje lektion gäller under hela elevens grundskoletid är ca 15% av elevens totala skoltid under 9 år borta. I väntan. Detta motsvarar nästan ett och ett halvt läsår!

Jag vill hävda att vi har tid i skolan. Men vi måste fundera på hur vi använder den. Låter vi eleverna vänta bort tiden eller de får använda tiden till lärande, utveckling, träning och samspel? Vilket skollyft det skulle innebära om vi slutade vänta!

Tänkvärt!

 

 

Kommentera

