Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Att nå fram – skapa lärande – att lyckas #magi #världensbästajobb

Lämna en kommentar

I fredags när ettorna letade efter expertord i texten om det vi bakat hände det som är det magiska med lärarjobbet. När man får känslan av att nå fram. Jag lyckades skapa lärande. Jag träffade precis mitt i en elevs ”teaching pit” (Nottingham) eller ”approximala utvecklingszon” (Vygotskij).

Eleven hade fingret på det orange ord vi talade om och alla fick i uppgift att hitta samma ord i rutorna. Annan färg och annan storlek gjorde att de var tvugna att gå på bokstävernas form.

Skärmavbild 2015-09-19 kl. 16.25.20

Elevens ansikte vänds mot mig i glädje ”Jag hittade det fröken!” Jag uppmuntrar och går vidare. Nu hörs ett lyckligt ”Jag hittade ett till!” från samma elev. Nu fattar jag. Eleven har just i denna stund knäckt det. Hen har fattat. Sammanhanget är glasklart. Formen på bokstäverna och ordningen på dem skapar ord. Och denna lyckliga sjuåring kan skilja på olika ord och hitta likadana. Och jag, jag fick stå vid sidan och njuta. Glädjas åt framgången och magin. Det kan dröja till nästa gång men det hände nu. i mitt klassrum. På grund av min lektion. Jag skapade en situation som möjliggjorde lärande. Jag njöt av detta ett par sekunder innan jag hörd en annan elev, på gränsen till tårar. Med fingret på ordet smeten säger hen förtvivlat: ”Fröken, det finns inte med!” Och jag inser att här är ett annat lärande. Smeten finns inte med. Men smet. Vi pratar om grundform och bestämd form. Eleven suckar av lättnad. Undersöker fler ord. Också fantastiskt. Ett annat lärande. Lika magiskt. Jag njuter igen. Det dröjde inte.

Undra på att man har världens bästa jobb!

Kommentera

