Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Äntligen dags!

Lämna en kommentar

På måndag är det äntligen dags. Då är introduktionsveckorna över. Det har varit bra veckor. Eleverna har varit och simmat flera gånger och vi har kunnat träffas och lära känna varandra ordentligt. Men det är ju lektioner och lärande som är min passion och nu känner jag att det är hög tid att börja. När jag varit runt i klasserna och presenterat mig och det arbete vi ska göra tillsammans har jag sagt att vi ska arbeta med matematik, men inte på det sätt de är vana vid. Och så får det bli. Jag har byggt upp en struktur, tänkt igenom hur lärandet ska bli synligt och hur eleverna ska dokumentera vad vi gör ochvad de lär sig. Allt kommer att behöva utvärderas och eventuellt revideras, men så här har jag tänkt mig.

Vi ska ha basen i ett stort räknehäfte som blir vår dagbok. Här ska allt material samlas. Även om vi kommer att arbeta mycket digitalt kan vi skriva en notering om vad vi gjort, lärt oss eller något vi ska reflektera över.

Här är planeringen för första arbetsområdet.

Kommentera

