Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Klassrummet tar form – ord ska bli handling

Lämna en kommentar

Jag utrustar klassrummet. Jag börjar med ord och bilder på väggarna. Ord som inte bara ska sitta på väggarna utan påminna både mig och eleverna om varför vi är i klassrummet och hur vi ska arbeta.

Vi ska också ha stöttande planscher på väggarna. En del har jag med mig fråg förra skolan som jag beställt av en kollega vars konstnärliga förmåga vida överstiger min, några tillverkar jag själv. Det är ju ändå funktionen som är det viktiga på dessa. De ska vara ett stöd för minnet för eleverna, något att hänga upp kunskaperna på och titta på när de arbetar på egen hand.  Idag gjorde jag den första.

Skärmavbild 2015-08-19 kl. 20.22.10

Idag pratade vi alltså om lång, kort, bred och smal. Om du är nyfiken på viktig matteord finns det en lista i boken Bra matematik för alla av Gudrun Malmer, bilaga 1.

Kommentera

