Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Flippa på lågstadiet – när, var hur vi gör!

Lämna en kommentar

I går kväll kom två intressanta frågor till mig i Facebook-gruppen flippa klassrummet. Det är inga korta svar på de frågorna så jag svarar med ett blogginlägg i stället.

Skärmavbild 2015-05-31 kl. 06.55.06

Våra elever ska sluta årskurs 2 nu och jag vill först berätta hur en vanlig vecka ser ut hos oss.

På helgen gör vi lärare en gemensam planering för veckan. Planeringen finns i skolportalen, den är gemensam för klassen och det är ett multimodalt gränssnitt där vi kan lägga till länkar, filmer, uppgifter, texter, ljudfiler…. precis vad vi vill.

Skärmavbild 2015-05-31 kl. 07.21.14Vi märker att flera elever går in och tittar på planeringen redan på helgen. De pratar om det när vi visar planering på måndagsmorgonen och visar sina kamrater när vi har öppet klassrum. Eftersom vi arbetar digitalt med digitala läxor har vi valt att öppna klassrummet 15 minuter innann det ringer in varje dag och en timma efter skolans slut på tisdagar. Många av våra elever har inte bestämmande rätt över internet hemma. En del har bara pappas smartphone att tillgå och det blir lite litet i formatet.

Vi mårker att föräldrarna är inne och tittar om vi glömt ta bort någon gammal läxa, det är något som är oklart eller fel. Vi har under våren arbetat med de berättelser som judendom, kristendom och islam hr gemensamma, dvs berättelserna i gamla testamentet. VI har använt oss av gamla, men underbara filmer på Youtube, Hanna Barberas serie Bibelns äventyr. Och som föräldrarna har engagerat sig. Skapelseberättelsen engagerade otroligt mycket. Vi har i biblisk tradition fått höra att ormen lurar Eva som i sin tur lurar Adam. I muslimsk tradition är det båda som luras. Lika mycket skuld vilar på båda parter.

Alla filmer, ljudklipp och instruktioner finns tillgängliga för elever och föräldrar. På instruktioner och faktatexter finns även länkar till wikipedia med nyckelord (expertord, ämnesspecifika ord) där vi visat både elever och föräldrar hur de kan byta språk och på så sätt få faktasidor på arabiska, engelska eller serbiska som de kan läsa och lära sig om det vi gör i skolan. NAturligtvis visas allt material för eleverna även i undervisningen.

Nu kommer vi till den stora frågan, ger det någon effekt? Eftersom vi inte gjort någon vetenskaplig studie på detta och inte haft någon kontrollgrupp kan vi bara berätta vilka upplevelser och erfarenheter vi gjort.

  • Vi mårker ett stort intresse för temat vi arbetar med hos både föräldrar och elever
  • Vi märker att syskon kommer och frågar efter länkar till spel och filmer
  • Vi märker att eleverna diskuterar skolarbete på måndagsmorgonen innan de börjat skolan
  • Vi märker att elever som inte har tillgång till digitla verktyg eller internet hemma vill stanna inne på raster för att titta/göra
  • Vi märker att eleverna visar faktafilmer hemma och pratar med sina föräldrar, både före och efter att vi tar upp det i undervisningen – förförståelse och reflektioner sker alltså även med föräldrarna och på modersmålet
  • Vi upplever att studiehandledarna som arbetar inne i klassen använder materialet som finns tillgängligt för alla som är involverade i klassen
  • Vi märker att föräldrar frågar på innehåll och sammanhang i synnerhet i SO och NO

Det finns en del till i vårt digitala klassrum, och det är bloggen http://arbetslagvit.se där vi nästan uteslutande publicerar elevers arbeten, vad och hur vi gjort och vad vi lärt oss. Det är inte en plats för förarbete utan en plats för resultaten, en slags dagbok eller loggbok. Här märker vi att om vi gjort något eleverna vill visa hemma kan vi inte snabbt nog få upp det på bloggen. Helst ska det ligga där innan de går hem.

Funkar – Funkar ej – Saknas:

  • Jag ska bli snabbare att publicera på bloggen, kanske till och med eleverna ska involveras ännu mera nästa år och själva få göra det? Några elever får i uppdrag varje dag att skriva och visa vad vi gjort och lärt under dagen? Alla kan bidra med innehåll men två eller tre elever publicerar med mig innan de går hem?
  • Eftersom bloggen är så mycket lättare att nå än skolportalen ska det kanske finnas en flipp-avdelning på bloggen där det finns previews som lockar in föräldarar och elever på skolportalen?
  • Göra fler instruktions- och begreppsfilmer till exempel som serier eller animationer, de blir populära

För att svara på dina frågor Sara: Ja, vi har preview clubs ibland innan de slutar någon dag innan materialet ska behandlas, men mest på öppet klassrum. Vi uppmanar eleverna att kolla om det kommit något nytt på bloggen eller planeringen när de är där. Och ja, vi märker stora effekter på diskussionen, intresset och responsen från både elever, föräldrar och kollegor.

Slutsats:

Flippa mera. Från början. Varför inte redan på förskolan så föräldrarnas intresse väcks för det barnen lär om?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s