Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Mera arbete på stationer

Lämna en kommentar

Idag har vi haft nya mattestationer. Vi har jobbat vidare med upprepade additioner med BeeBots och att träna på subtraktion i NOMP. Två stationer var nya för eleverna. Tomma tallinjen och hemliga hundrabilder.

Tomma tallinjen är ett snöre med starttal och sluttal och ett antal tvättklämmor med tal på.

IMG_7181

 

För att veta hur vi ska sätta klämmorna får vi undersöka tallinjen i klassrummet. Är det lika långt mellan alla tal? Vilket tal finns mittemellan 50 och 100? Arbetet väcker många frågor och funderingar som vi pratar om och testar att lösa på olika sätt.

I påsen med de gula klämmorna finns ett snöre med 0 i ena ändan och 13 i andra samt 12 klämmor med talen 1-12.

I påsen med de vita klämmorna finns ett snöre med 0 i ena ändan och 100 i andra samt 12 klämmor tal mellan o och 100.

I påsen med de blå och röda klämmorna finns ett snöre med 0 i ena ändan och 1000 i andra samt 24 klämmor tal mellan o och 1000.

Intressant arbete som väcker fler idéer om hur vi senare kan undersöka vilka tal som finns mellan 0 och 1. Är det bara tomt där eller det finns något där med?

Hemliga hundrabilder har jag hittat på flera olika engelskspråkiga sidor. Här finns  https://se.pinterest.com/kathyjackowski/100-chart-pictures/ Jag har byggt upp aktiviteten i tre steg för att eleverna ska få tänka till ordentligt. Jag har också valt att inte översätta färgerna från engelska på instruktionerna eftersom de ska kunna dem.

pingvin

rabbit10

hero

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s