Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Matematiklyftet ^2 eller konsten att använda ett misslyckande

1 kommentar

Vi läser modueln Samband och förändring i matematiklyftet. Vid förra träffen kom vi överens om att göra uppgiften med fruktskålen i våra klasser.

I en fruktskål finns hälften så många äpplen som apelsiner. Hur många frukter kan finnas i skålen?

Det finns en film här om Fruktskålen. Det gick inte så bra för mig och mina elever. Problemen var många, många. Från att föreställningen hälften så många kunde betyda lika många eller en mindre till att uppgiften var att rita frukter, vilka som helst fanns i klassrummet. En elev var uppenbart stressa av att inte ha några tal att jobba med och inte en enda svarade hur många frukter det var i skålen utan hur många äpplen respektive apelsiner det fanns.

Att misslyckas så gör något med mig som lärare. Jag blir frustrerad och tycker inte att jag har gjort mitt jobb. Jag vill inte se mina elever misslyckas och det är mitt jobb att de är förberedda och har möjlighet att lyckas. Hur hanterar jag detta? 10 % i livet handlar om vad som händer oss och 90 % om hur vi hanterar det. Jag väljer att hantera mina misslyckade lektioner som lärande. Jag lärde mig något. Mina elever gjorde också det. Tack vare min erfarenhet och kunskap kunde jag parera och stötta så att de fick med sig kunskaper om hur man löser en uppgift genom att rita bilder. Men jag ville ju att de skulle lära sig lösa uppgifter som är öppna och som har flera möjliga svar, se mönster och samarbeta.Hur ska jag göra detta möjligt? Jag arbetar ofta med metoden att bara förändra en variabel i taget. Sagt och gjort Idag fick eleverna göra om uppgiften, något förändrad.

På en parkering finns röda och blå bilar. Det finns hälften så många röda bilar som blå. Hur många bilar kan det finnas på parkeringen?

Idag gick det otroligt mycket bättre. Eleverna kom igång i de par jag hade satt ihop dem i och kunde med viss hjälp hitta flera möjliga  lösningar. Jag tror att eleverna lyckadesi dag för att de kände igen sig i uppgiften och fortfarande mindes förra veckans lektion. Vilket får mig att tänka på hur ofta vi försätter elever i nya situationer utan möjlighet att lyckas. Är till exempel nationella proven första gången de arbetar i grupp i matematik? OM det är så vad är det då vi utvärderar? Deras förmåga att arbeta i grupp eller deras förmåga att lösa matematiska problem? Hur ofta får de möjlighet att värdera olika lösningar? Ge förslag på förändringar och förbättringar – i matematik. Viktiga tankar.

Vi måste förbereda eleverna på rätt sätt för att de ska få möjlighet att lyckas!

 

Annonser

One thought on “Matematiklyftet ^2 eller konsten att använda ett misslyckande

  1. Pingback: Hälften. Och dubbelt. | HERO – the coach

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s