Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Språkarbete i matematik – del 1, 2 och 3

4 kommentarer

Dag 1:

Idag har vi arbeta med modelltexten om yta och area. Texten finns här: Yta och area.  Eleverna fick frågor med sig in i texten. Susanne berättade om texten och vi fick leta efter svaren. Vi markerade svaret med överstrykningspenna i texten.

  1. Vad är en yta?
  2. Vilka olika former på en yta hittar vi i texten?
  3. Vilka enheter hittar vi i texten?

Nu var det dags att tillverka en kvadrat med 10 rutor på varje sida. Vi ska tillverka en stor kvadrat tillsammans och ta reda på hur många dm-kvadrater det behövs för en meter-kvadrat.

Till sist fick vi skrivasvaren på två frågor i vår logg:

  1. Vad är en yta?
  2. Vad har du lärt dig idag?

IMG_0147

Dag 2:

Vi testar alla tangramfigurer – kan det verkligen vara så att alla figurerna har samma area? Eleverna arbetar i par och varje par undersöker minst tre kort. Täcker alla bitarna hela arean? Blir det någon bit över? Vi kommer fram till att alla figurerna har samma area.

IMG_6777

I loggen skrev eleverna svar på frågan:

Vad kan vi säga om arean på tangramfigurerna?

Dag 3:

Idag har vi arbetat vidare med texten och tagit reda på hur man mäter area. Susanne visade oss ett kvadratpapper som man kan använda. Det är genomskinligt och fullt av kvadrater med sidan 1 cm. Alla kvadraterna måste vara lika stora när vi mäter area. Dagens uppgift var att göra en figur av 100 rutor.

IMG_0154 IMG_0155

I loggen skrev vi svar på frågorna

  1. Hur äter vi area?
  2. Vad har du lärt dig idag?

 

Annonser

4 thoughts on “Språkarbete i matematik – del 1, 2 och 3

  1. Hej Susanne. Tack för alla blogginlägg som på ett pedagogiskt sätt beskriver hur du hjälper barnen i sin matteutveckling. Vi använder det som passar för John! Bengt

  2. Pingback: Undervisning gör skillnad! #bfl #genre #ma #sva | Lära för livet

  3. Pingback: Undervisning gör skillnad | Pedagogsajten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s