Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Jämföra area

Lämna en kommentar

Idag har vi jämfört arean på två olika tangramkort. Målet med lektionen var att eleverna skulle upptäcka att om en yta kan täckas (tesseleras) av samma bitar har de samma area. Eleverna fick först flera tangramkort och ett set bitar. Om du inte känner till tangram än kan du läsa mer om det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tangram Materailet kan köpas från flera olika läromedelsföretag eller hämtas från internet och tillverkas enkelt. Det finns även flera appar med tangram. Mina elever behöver fortfarande plocka och flytta på bitarna rent fysiskt.

Uppgiften var att hitta den figur som hade störst area med hjälp av bitarna. Eleverna tittade, testade och gissade. Med hjälp av stativ, iPad och AppleTv kunde jag visa vad jag gjorde live på projektorduken. Eleverna fick se en raket och en säl byggda med bitar i olik färger.

IMG_0144

En efter en hittade vi bitar som var lika stora från båda och lade dem från rakteten till sälen.

IMG_0145

Slutsatsen att båda figurerna har samma area eftersom alla bitar är likadana och bara byter plats i figurerna (konservering av area). Vi kommer att fortsätta arbetet nästa vecka. De som inte är övertygade än behöver testa, testa, testa. Jag är helt övertygad om att alla elever behöver vara övertygade om att arean inte förändras i detta fall precis som de behöver vara övertygade om att 7 objekt är 7 objekt oavsett hur de 7 objekten ligger i förhållande till varandra eller vilken storlek de har, det som kallas antalskonstans. På samma sätt tror jag att vi kan tala om en areakonstans och en volymkonstans som är grundläggande inte bara för elevernas förståelse för matematik, men även för fysik och NO.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s