Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

MaNV-bienette i Malmö 3/14/15 (Pi-dagen)

Lämna en kommentar

På självaste Pi-dagen fick jag möjlighet att tillsammans med ca 600 andra matte- och naturintresserade pedagoger befinna mig på Malmö Högskola och delta i MaNV-bienetten 2015. Här kommer lite tankar och annat som jag gärna vill dela med er och spara för egen del.

Inledningsanförande, Peter Nyström, NCM

Peter säger många kloka saker. Det är vi pedagoger som gör skillnad och NCM (Nationellt Centrum för Matematik www.ncm.gu.se) finns till för att stödja oss. NCM kan inte allt men de vad många kan. Vi är alltid välkomna, digitalt på webben och fysiskt i de nya lokalerna i Göteborg. Mattetalanger är en ny webresurs för elever som upplever matematiken för lätt. NCM:s stora bibliotek kommer att ingå i Göteborgs universistets ämnesbibliotek och blir därmed tillgängliga för fjärrlån. NCM är med och driver matemtiklyftet och tar nu fram en modul för IKT inom matematiken. NCM:s seminarieserie kommer att bli mer tillgängliga för alla på webben, man arbetar med tekniken.

Inledninganförande, Ann-Marie Pendrill, NRCF

Här får vi tips på en mängd facebookgrupper som är bra att vara med i om man undervisar i NO-ämnen eller teknik. Bland annat Lekplatsfysik, NO i grundskolan, NRCF (Nationellt Resurscentrum för fysik, www.fysik.org) Det visar sig att det är Einstins födelsedag 14/3. 2015 är av UNESCO utsett till ett internationellt år för ljus och ljusbaserade teknologier. www.ljus2015.se Spännande. Mina hjärnceller för fysik kittlas!

Bedömningsstöd i matematik, Katarina Kjellström, PRIM-gruppen

skolverkets sida kan vi hämta bedömningsstöd i matematik. Jag gick hit för att jag inte riktigt hittat in i materialet än. Jag har tittat på det många gånger men som sagt inte riktigt förstått. Det är ett omfattaden material som är tänkt som stöd till oss lärare. Jag hoppas kunna hitta in i materialet med hjälp av Katarinas tips

IMG_0127

Lässtrategier i matematiken, Cecilia Segerby Malmö Högskola

Jag hörde Cecilia på Bienetten 2013 och hennes idé på att forska kring hur skrivande i matematik påverkar elevernas lärande fångade mig direkt. Jag har alltid sett matematiken som ett eget språk som är lite som andra- eller tredjespråksinlärning. språk lär vi ju oss bäst genom att lyssna, tala, läsa och skriva så naturligtvis ska vi skriva i matematik. Detta är också Cecilias tes. För att tränga djupare in i matteböckernas faktadelar och förstå uppgifterna i böckerna bättre har Cecilia använt Läsfixarna, en modell från www.enlasandeklass.se som bygger på RT (Reciprocal Teaching), TSI (Transactional Strategies Instruction) och QtA (Questioning the Author). En uppseendeväckandeupptäckt som Cecilia gjort är att det högpresterande eleverna vet att de kan få hjälp av rubrikerna i matteboken, och det har de listat ut själva. De vet det i andra ämnen men inte att samma sak gäller i matematik. Det borde vara ganska enkelt fixat.

Mer om programmet, andra programpunkter mm hittar ni här http://mah.se/fakulteter-och-omraden/ls/Institutioner/Natur-miljo-samhalle-NMS/Dokumentation-fran-matematikbiennalen-2008/ Här kommer också föreläsarnas presentationer mm att komma. I mott twitterflöde (@ses1549 #manv2015) hittar ni mina tankar och reflektioner.

 

Kommentera

