Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Föräldrautbildning

Lämna en kommentar

Tillsammans med utvecklingsnämnden kör vi en föräldrautbildning som kallas familjemobilisering. En, eller som i vårt fall två, pedagoger och en kulturtolk träffar föräldrar som talar arabiska vid 7 tillfällen. Vi går igenom hur vi arbetar i skolan, pratar om hälsa, läsningens betydelse, hur man kommer in i skolans digitala verktyg hemma mm. Hos oss träffas 16 elevers föräldrar med kurdisk och arabisk bakgrund. Elever, småsyskon, äldre syskon och pedagoger i en härlig, salig blandning. Möten är viktiga. Respektfulla möten på bådas lika villkor. Vi har turen att ha en kulturtolk som kört minst 30 utbildningsomgångar av detta slag och jag måste säga att jag är förtrollad. Det är magiskt. Och nyttigt. Jag är i minoritet. Jag är den som bara förstår det deltagarna väljer att översätta till mig. Dessutom ser jag föräldrarna i en säker roll. De tar för sig och ställer frågor, de tar kontakt med varandra och knyter kontakt och spirande vänskapsband. Jag är hänförd. Vi har haft två träffar och jag ser fram emot de fem följande. Jag håller med den förälder som sa att alla borde få delta i detta! Och vi kommer med säkerhet att köra fler omgångar för fler språkgrupper, även för svensktalande föräldrar.

Kommentera

