Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Samtal med en treåring

Lämna en kommentar

Lördagskvällen tillbringas med en alldeles ljuvlig treåring som vi har förmånen att få låna ibland. Bland klossar som föreställer farliga ormar och handduken som är en tröja med luva i leken slår det mig hur viktig just denna förmåga att låtsas är för barnens matematiska utveckling. För vår lilla ljuvliga treåring ska om tre år in i skolsystemet och förväntas då kunna föreställa sig att siffran 4 kan betyda både 4 bilar, 4 myror och fyra streck på ett papper. Troligtvis är inte alla sexåringar helt klara med den utvecklingen. Leken, leken, leken. Alltid denna ljuvliga lek. Låtsaslekar, rollekar, spel, , turtagningslekar, ge- och ta-lekar. Alla är nödvändiga för barnets positiva utveckling. Leken måste ha en naturlig plats i skolan. Lika naturlig som i förskolan. Inte bara fri lek, inte bara oorganiserad lek utan även styrd, organiserad pedagogisk lek med tydliga mål. Detta är något jag ska bli bättre på. Redan på måndag.

hand

Flera av de elever jag möter har kriget som vardag. Varje dag rapporteras från hemlandet – Syrien, Irak, Kurdistan, Nigeria….. Världen är en hänsynslös plats för barn även om de befinner sig i trygga Sverige. Döden, våldet och hoten väcker rädslor hos de vuxna som barnen känner utan förstå. Men de vuxna orkar inte leka, det förstår jag. Skolans utjämnande uppdrag gäller även leken. Rätten till demokratisk, trygg och utvecklande lek. Lek är barns naturliga språk och arbete. Det är viktigt på riktigt. God lördagskväll.

Lämna en kommentar