Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

#matematik #genrepedagogik Att värdera lösningar

Lämna en kommentar

I Lgr 11 står det i syfte om matematikundervisningen:

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat.

I kunskapskraven för årskurs 3 i matematik kan vi läsa:

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer
genom att välja och använda någon
strategi med viss anpassning till problemets
karaktär. Eleven beskriver tillvägagångssätt och
ger enkla omdömen om resultatens rimlighet.

Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande
matematiska metoder med viss anpassning
till sammanhanget för att göra enkla
beräkningar med naturliga tal och lösa enkla
rutinuppgifter med tillfredsställande resultat.

Hur ska jag kunna arbeta med detta på lågstadiet? Är det möjligt att få så unga elever att reflektera, bedöma, värdera och välja lämpliga lösningsmetoder? Jag tror det och vill testa. Vi arbetar med genrepedagogik och genren ”Argumenterande text”passar utmärkt att använda här. Jag planerar min utifrån en gemensam upplevelse eller ett konkret material Denna gång gjorde jag 12 olika lågor med olika mattematerial i.

2014-10-15 07.48.10 2014-10-15 07.48.20 2014-10-15 07.48.37 2014-10-15 07.48.45

2014-10-15 07.48.50 2014-10-15 07.49.01 2014-10-15 07.49.07 2014-10-15 07.49.16

2014-10-15 07.49.38 2014-10-15 07.50.24  2014-10-15 07.50.43 2014-10-15 07.49.30

 

Varje grupp ska utvärdera minst 4 olika material. Min undervisning är ofta sådan, att vi gör samma sak flera gånger men varje gång förändrar vi ett litet moment.

Uppgiften är att använda materialet i lådan till att lösa uppgifterna, beskriva hur gruppen gjort och hitta positiva och negativa aspekter på att använda materialet.

add sub

Eleverna har fått uppgiften i Google Classroom och det är så kul att se att snabbt och enkelt loggar in på sina Chrome Books. Alla 4 i gruppen ska vara sekreterare vid var sin utvärdering.

Första tillfället var svårt. Det var svårt att förstå att det inte bara var ett rätt svar som skulle produceras utan vi skulle titta på hur de löser uppgifterna. I några grupper blev diskussionen riktigt intressant om huruvida ___ +7 = 10 ska ha lösningen 3 eller 17. De motiverade och argumenterade. Till sist kom materialet, i detta fall spelkorten, till stor användning.

Vi fortsätter arbetet och återkommer med de argumenterande texterna efter lovet på elevernas blogg Vi i världen.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s