Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Tvärstopp #malyft #mönster

Lämna en kommentar

IMG_0155-1.JPG

Precis när terminen tagit fart, när allt startat och börjat ta form, när eleverna börjat komma in i rutinerna igen och vi vuxna i klassrummet börjat urskilja vad vi måste satsa extra mycket på, vilka idéer från sommarlovets hängmatta som verkligen håller då – då far jag på semester. Ja, nu finns det ju inget som heter semester, så jag har fullt löneavdrag, men jag åkte iväg. En högtidsdag i familjen går inte att flytta på så nu är vi här i Italien. Underbart helt enkelt. Och kopplar av det gör jag. Två böcker – båda skönlitterära är utlästa och jag har börjat sticka på höstens projekt. En sjal med lövmönster. Spetsstickningen kräver att jag kan räkna till tre på olika sätt och i olika mönster. Reflektionerna till mattelyftets texter om mönster och algebra passerar förbi i hjärnan. Några slår rot, en och annan tanke skrivs ned, andra faller i behaglig glömska. Jag tror på allvar att Tomas Sjödin har rätt i sin bok ”Det händer när du vilar” och jag tror att många! många lärare är duktiga flickor som jag och vill göra färdigt innan de kopplar av. Kanske vi ska tänka om och införa lite tvärstopp i tillvaron? Jag har hittat ett tvärstopp som gör att jag kan ta helg vanliga slitiga skolveckor och det är min ridning. Stalltjänst och ridning ett par timmar mellan fredagens sluttid på jobb och helgens starttiden med familjen. Perfekt. Hur gör du dina tvärstopp?

IMG_0156-0.JPG

Kommentera

