Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Digital teknik i vår pedagogiska verktygslåda

Lämna en kommentar

I januari trillade jag in på twitter och #digiskol – det digitala skollyftet. Det stakrkaste intryck jag bär med mig så här långt, och då räknar jag in läsning av #unosuno och deltagande i #sett14, är att det är pedagogiken som gör skillnad. Det bekräftas också av en forskningsstudie av Sollentuna kommuns modell iWTR -integrated Write To Read. Läs mer http://www.sollentuna.se/Nyheter/Nyheter/NYHET—Barn–utbildning/Forskning-bekraftar-Sollentuna-metod-/

De digitala verktygen ger oss dock fantastiska möjligheter att engagera, individualisera, ge feedback och en massa andra fördelar. Inget som varit omöjligt tidigare, men som blir så mycket enklare med rätt digitala verktyg.

digiskol_badge_hela_loggan_2ee239d9-b637-486e-bd98-f31053c931ad

I vår tvåa har vi valt att jobba 2-2, dvs alla elever har tillgång till 1 iPad och 1 ChromeBook per par. iPad och ChromeBook är bra till olika saker. Genom att välja båda tycker vi att vi får möjlighet till det mesta vi behöver. Vår kommun Helsingborg gav varje elev en extra pott pengar som vi på vår skola och många med oss valde att lägga på att uppgradera den digitala maskinparken. Dessutom har vi gått in i #GAFE, Google Apps for Education, som är plattformsoberoende, dvs det fungerar lika bra på läsplattor av olika märken, PC, ChromeBook och smartphones.

xnomplogo.png.pagespeed.ic.HweY7v8oI0

Det har nu gått två skolveckor och vi är i full gång med att utforska dessa verktyg tillsammans med eleverna. Det första vi gjorde var att köpa lärarvarianten av NOMP (www.nomp.se). Ulrika (@bnua) har tipsat om detta och redan nu kan jag säga att det är en succé. Mina elever har mycket olika förutsättningar att använda digitala verktyg hemma, men vi vet att alla har tillgång till någon plattform hemma. Därför är NOMP så bra, det är nämligen också plattformsoberoende. Resultaten låter inte vänta på sig. Eleverna kommer tidigare till skolan för att få jobba med matten, är inne på helger, kvällar och eftermiddagar. Elever som varit helt ointresserade av att träna mera matematik har helt plötsligt motiverats! De är stolta och glada över sin digitala lärobok i matematik och arbetar som myror. NOMP ersätter enbart den rena färdighetsträningen och genom att flytta den till tiden för eget arbete, öppet klassrum, hemmet och före skolan har vi fått mer tid i klassrummet för gemensamt arbete med begrepp och reflektioner. Samma princip som det flippade klassrummet har. Eftersom hela vår skola arbetar med genrepedagogik gör jag även det i matematik. Det har jag skrivit om flera gånger i min blogg och även på lararavtryck.moobis.se Min kollega Anna bloggar om genrepedagogik på digitaliskolan.blogspot.se om du är mer intresserad.

hämta   ukraine-162450_640

 

Just nu jobbar vi med en halv. Vi har delat, sorterat flaggor, pratat i par och nu är det snart dags för redovisning av hur man säkert kan veta att man har en halv. Eleverna har kommit fram till att det är tre villkor som behöver vara uppfyllda för att man säkert ska veta att det är en halv

  • helheten är delad i lika stora delar
  • det är två delar
  • det har delats på mitten

I morgon ska vi repetera detta ytterligare och de ska få skriva ned det i par på miniwhiteboarden. Ren minnesträning, men nyttig eftersom vi kommer att upprepa exakt samma arbetssätt och sätta samma villkor på en fjärdedel och en tredjedel. Generaliserar gör vi så mycket det går i mina grupper. Redan på lågstadiet. Det kan inte de digitala verktygen göra utan det är jag som lärare som styr diskussionen och visar på de generella reglerna i matematiken. Reflektion, skrivande för lärande, kommunikation, feedback och färdighetsträning kan de digitala verktygen hjälpa oss med, men inte utan pedagogik och en tydlig riktning i undervisningen. Så nu tar vi chansen i vår klass och siktar långt över målen – med skarpa digitala verktyg som en naturlig del i vår pedagogiska vektygslåda.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s