Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Dagens @lararavtryck

Lämna en kommentar

Synligt lärande i mitt klassrum

Jag vill att eleverna ska se vad det lärt sig och sätta ord på hur de gjort så att de kan använda den kunskapen om sitt eget lärande för att förvärva nya kunskaper. Jag vill att de ska ha äganderätt till sitt eget lärande och behålla det genom hela skolgången. Många av mina tankar kommer från John Hattie.  Hans tankar kan du läsa mer om på Svedalas KvUtiS.En enkel och bra sammanfattning om vad som verkligen påverkar elevers resultat. Denna korta film visar vad vi borde satsa mer på!

Jag arbetar med formativ bedömning, lärandestrategier och jobbar för att ha en förtroendefull relation till mina elever. Det finns en massa faktorer jag inte kan påverka, hemförhållanden, förskolans roll och kamratinflytandet på fritiden. Men i skolan kan jag påverka hur eleverna ser på varandra! Det ska jag ju givetvis använda. @Mefridalindell har bloggat om Synligt kärande på bloggen ViLärare. Jag inspirerades av målväggen. Ett enkelt och tydligt sätt för eleverna att följa sin process och känna sig lyckade.

Jag har valt tre olika nivåer för min målvägg, kan inte ännu, kan med hjälp och kan på egen hand. Anledningen till detta är att jag vill att eleverna ska hjälpa varandra till lärande och bli intresserade av att alla ska nå målen. För att träna eleverna på detta sätt att jobba har jag valt mycket konkreta och snabbnådda mål som ska nås inom en vecka. Vi arbetade med Veckans mål i ettan och nu i tvåan utvecklar jag detta arbetssätt med att införa målväggen. Målen för veckan som kommer i matematik är

  1. du ska kunna logga in i NOMP på egen hand
  2. du ska kunna berätta om en halv och hälften på egen hand

Jag tänker mig målväggen så här

Målvägg (1)

 

På måndagen presenterar vi målen för eleverna. Eleverna får vars två lappar med sitt namn och placerar dem på målväggen  där de tycker att de är. De har redan nosat på halv och hälften men inte testat NOMP än. Inte i skolan ska jag säga, en hel del har provat hemma tillsammans med sina äldre syskon.

På onsdagen har de ett pass där de arbetar med målen, på torsdagen ett där de utvärderar och på fredagen har de som ännu inte nått målen chans att träna mera. De som anser att de nått målen får redovisa och de som redan redovisat får välja om de vill hjälpa sina kompisar eller fördjupa sig ytterligare i något av målen. Detta arbetssätt hoppas jag ska ge mig ett gott underlag för planeringen av veckan som kommer och på så sätt skapa en god cirkel. Målen ska ju bli mer utvecklade men fortfarande tillräckligt handfast och konkreta så att eleverna kan uppnå dem ganska snabbt och se goda resultat.

Idag får jag se hur det går.

 

Kommentera

