Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Måndagens @läraravtryck: Så kom de då – eleverna – med en bit verklighet.

Lämna en kommentar

school-216891_640

Kramar. 100 ögon som tittar på mig med ekorrögon. Nu kör vi! Eleverna samlade i ett rum, pedagogerna laddade. Upprop. Några saknas oss och några är nya för oss. Det är nervöst även som pedagog med över 20 år i yrket. Mest nervös är jag eftersom vi har elever som är både palestinsk, syrisk och kurdisk bakgrund. Deras släktingar kan ha varit i krig i sommar. De kan ha dödats, sårats eller förts bort av IS. Vi vet i alla fall att de hört om krigen. Dagens mediasamhälle är oförlåtande och visar alldeles för hemska bilder för 8-åringar. Under Israel-Palestina-konflikten julen 2008/2009 hade jag elever som upplevt kriget genom TV-skärmen. Bilderna som kablades ut från de arabisktalande kanalerna var grymma och inget barn och ungdomar ska se. Helst inga vuxna heller. Dessutom var de flesta föräldrar så oroliga för släkt och vänner att de inte hade tid och ork att bemöta eller tala om detta med sina barn. Det är det verkligt svåra – att de fått intryck, bilder, och ljud, som de inte förstår eller kan ta in, men som gör dem så rädda, så rädda. Idag hann vi inte ta upp det med var och en men en elev med kurdisk bakgrund berättade att släktingar är på flykt och är utan mat. De letar matpaket som flugits in. Konflikten kommer nära. IS hot- och terrorvälde finns i mitt klassrum. Mitt i glädjen över att se mina adepter finns död, tortyr, krig och elände. Märkligt.

paratrooper-1011_1280

Det är i detta jag väljer att arbeta. Att finnas för eleverna, ge dem lika goda livschanser som andra barn. Här ska jag skapa lust och nyfikenhet, bygga grunden för ett livslångt lärande och demokratisk medborgarskap i den neutrala staten Sverige. Mitt fundament är allas lika värde och det finns i läroplanens kapitel 1 och 2. De får inte glömmas bort i vårt arbete för att nå högre måluppfyllelse. Kapitel 1 och 2 sätter ramarna för hur arbetet i klassrummet ska organiseras, att eleverna ska vara delaktiga och medskapande i lärandet. Konstigt nog ägnar vi nästan alltid mer tid åt att organisera aktiviteter av olika slag än att fundera kring hur lärande ska initieras, organiseras, fördjupas och internaliseras. Där vill jag verka. Vilka aktiviteter vi gör har kanske mindre betydelse om vi har ramen och grunden klar?  Så här vackert börjar vår läroplan. Hoppas vårt nya läsår kan börja likadant.

Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. 

Kommentera

