Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Arbetet påbörjas i #detutvidgadekollegiet ping @smultron78

Lämna en kommentar

world-67861_1280

Innan terminen ens påbörjade började jag och @smultron78 planera ett gemensamt arbetsområde. Läs mer om det här. Nu har arbetet börjat hos oss båda och det verkar redan ta olika uttryck. Det var riktigt roligt idag när det kom följande tweet från Marie.

 Målen med min första lektion var att eleverna skulle få lära känna materialet – de flaggkort jag plastat in och klippt till dem samt att de skulle få höra ordet hälften och halv flera gånger. Dessa mål lyckades jag med. Men eftersom jag upptäckte att de flesta inte kunde relatera till begreppet halv/hälften så får vi backa ett steg i morgon och dela frukt. Detta är ännu mera konkret och något barnen känner till sedan innan. Så där börjar vi. Upptäcka, utforska, leka, konkret, i vardagen, där vi står och går. Sedan får vi gå tillbaks till flaggorna och sortera, klassificera och jämföra.

Kommentera

