Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Lärmiljö, öppet klassrum, länder, flaggor, bråk och möbler #skolstart helt enkelt.

1 kommentar

Dagens läraravtryck – http://lararavtryck.moobis.se

Då har det börjat. Läsåret 2014-2015. Jag, min kollega och ytterligare en person ska ha hand om våra 50 tvåor. Vi ska guida dem igenom deras andra skolår. Vi hoppas kunna väcka och bevara nyfikenhet, lust och självkänsla hos samtliga. Det är spännande, det är roligt och vi lärare har stora och många planer, idéer och tankar om hur detta ska gå till. Framförallt vill vi kunna göra barnen delaktiga i planeringen, arbetet och lärandet så att de känner att de äger sitt eget lärande.

Arbetets yttre ramar och det som ska läras in har vi vuxna pedagoger ansvar för. Vi kommer att sätta dessa ramar och inom dem ge eleverna stor frihet att påverka och välja. Mycket är fortfarande ovisst, till exempel vem som ska vara vår tredje person och om vi kan förverkliga drömmen om ny fysisk lärmiljö i klassrummet, det vill säga nya möbler. Oberoende av detta kommer dessa saker att bli verklighet

 

  • Ny digital lärmiljö – GAFE samt 2:2 det vill säga 2 elever delar på en iPad och en Chromebook
  • Öppet klassrum
  • Deltagande i webbstjärnan 2014-2015
  • Ett tema om länder som sträcker sig över hela läsåret

Den nya digitala lärmiljön kommer på många sätt att förändra vårt arbete och vår pedagogik. Google Apps for Education och det ännu inte lanserade verktyget Google Classrum (som kommer idag) ger oss enkelhet, möjligheter att enkelt dela och publicera och helt integrerade verktyg som fungerar oberoende av plattform. Flippat blir ännu mera en naturlig del i klassrummet redan för dessa 8-åringar. Planeringen kommer att komma under helgen och eleverna kan förbereda sig hemma på veckans arbete. Givetvis använder vi roliga filmer, spel och annat vi hittar som ”teasers” för att locka dem till att få förförståelse,  tänka och reflektera redan innan arbetet i klassrummet startar. Vi är medvetna om att många elever inte kan eller får så mycket tid vid datorn/iPaden som behövs hemma för detta så ett led i den förändrade lärmiljön är att vi har öppet klassrum. Tidigare har ytterdörren hos oss öppnats när det ringer in kl 8.15 men nu kommer ytterdörren att stå öppen från kl 8.00 och eleverna är välkomna in i  klassrummet för lugna, tysta och enskilda aktiviteter; läsning, kolla bloggen, planeringen, träna på läxan, färdighetsträna eller vad de vill. Det är fortfarande deras tid. Vi hoppas vinna mindre trängsel och färre konflikter i och kring ytterdörren med detta plus att vi tar skolans utjämnande uppdrag på allvar. En eftermiddag i veckan kommer också att ha en öppen timme. Vi pedagoger finns i klassrummet men har vårt arbete att göra. Vi har redan testat detta under den senare delen av våren och är mycket nöjda med resultatet. Eleverna tog stort ansvar för både hur de uppförde sig och hjälpte mer än gärna varandra. Vi tror och hoppas att detta kan smitta in i klassrummet eftersom vi gärna vill att eleverna frigörs från oss vuxna och hjälper varandra lite mer.

Givetvis ska eleverna ha en blogg där de får skriva om sitt lärande och då väljer vi att vara med i webbstjärnan. En av anledningarna är att det stöd de erbjuder blivit lovordat av så många kollegor. Ett annat är att flera av våra fjärr-kollegor är med och vi vill gärna samarbeta med dem. Tävlingsmomentet gör ju saken desto mera angelägen för eleverna, men har mindre betydelse för oss vuxna.

Temat om länder som ska sträcka sig över hela läsåret har sitt ursprung i SVT:s sommarlovsmorgon som väckte en idé jag burit på i flera år. Eleverna ska få lära sig bråkräkning med hjälp av flaggor. På en mångkulturell skola som min är det en extra motivation, men frågan är om inte alla barn gillar flaggor. Tillsammans med Marie (@smultron78 på Twitter och en av kollegorna på denna blogg) har vi planerat upp arbetet utan att ha träffats i verkliga livet en enda gång. Planeringen kan ni titta på här Flaggor som bråkar. Nu stannade inte min och min närmaste kollegas planering där utan vi såg också en möjlighet att koppla på höstens val och hur ett land styrs. Vi har delat in läsåret i fyra delar och kopplat ihop temat med målen i Lgr11, det aktuella valet, genrepedagogik, våra tankar om bedömning för lärande samt skolans tema om hälsa. Ännu är planeringen bara i sin linda och vi kommer att lämna mycket öppet till eleverna. Det vi kommit fram till är att vi måste ha stenhård struktur om vi ska kunna genomföra detta! Så nu är det bara att åka!

Skärmdump 2014-08-10 13.56.07

Ni kan också följa vårt arbete på min personliga blogg,  min kollegas blogg eller följa oss på twitter eller facebook.

 

Nu kör vi!

 

Annonser

One thought on “Lärmiljö, öppet klassrum, länder, flaggor, bråk och möbler #skolstart helt enkelt.

  1. Pingback: Arbetet påbörjas i #detutvidgadekollegiet ping @smultron78 | Lära för livet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s