Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Lära för livet – även på semestern?

Lämna en kommentar

 

Min blogg heter Lära för livet. Vad lägger jag i det? Att man i skolan ska lära sig saker som är viktiga för resten av livet? Att man i skolan ska lära sig sånt som är viktigt hela livet, inte bara i vidare studier? Att man fortsätter lära efter skoltidens slut? Att man lär hela livet i alla situationer?

 

Ja, det är den sista definitionen som passar bäst in på det jag tänker mig. På skolvårens walk ´n talk under Almedalsveckan fick jag förmånen att diskutera med en person som inte rör sig i skolan om vad han och jag önskat att vi lärt oss i skolan men som vi lärt oss på fritiden. I hans fall var det programmering som i sin tur lett vidare till intresse för att lära mera och till sist arbeta med programutveckling. Intressant. Hur och var lr jag själv? Jag tror att vi alla som arbetar professionellt med lärande bör ställa oss själva den frågan. Jag har funderat mycket på detta. I mitt uppdrag som lärare ingår att jag ska hålla mig med aktuell skolforskning. Det kan innebära att läsa fortbildningslitteratur, gå kurser, läsa och diskutera på twitter, läsa bloggar, vara aktiv i grupper på facebook eller på google+. I mitt fall är det samtliga. Jag kan helt enkelt inte låta bli att lära mig saker. Jag har verkligen försökt men det är stört omöjligt. Nu på semestern har jag tagit bort appar, gått ur grupper, lagt undan bokhögen och verkligen ansträngt mig för att vila från lärande och arbete. Se blogginlägg

Vad händer då?

Jag slår upp platser vi kommer till i wikipedia för att lära mig mer, jag ställer frågor som jag och min man funderar kring, jag går på muséer, tittar på landmärken och bygdespel, sticka kofta efter engelskt mönster…. och läser fortbildningslitteratur, återinstallerar appar och smygtittar i facebookgrupperna. Hopplöst fall av lärande. Vygotskij lär ha sagt att eleverna lär sig även det vi inte vill att de ska lära sig och det stämmer ju. Nu ger jag upp, Jag tänker fortsätta lära hela livet – även på semestern! Det första jag vill lära mig mer om är Ellen Key. Vi besökte hennes Strand i Ödeshög/Alvastra och jag blev så otroligt inspirerad av denna kvinna. Tack vare henne och andra modiga kvinnor har vi den syn vi har på barn och elever idag, har en lag mot barnaga och vi kvinnor har rösträtt och är myndiga även när vi gift oss. Titta gärna på ett kort klipp på UR om Ellen Key

2014-07-19 10.46.08 2014-07-19 11.58.02

Kommentera

