Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

På begäran: #flipsv och #GAFE för yngre elever i samarbete med @SwensonAnna Lånat struktur av @Askeback

6 kommentarer

Vi hade en planerad hangout idag, @sarabruun3, jag och ett helt gäng som hänger på twitter och ventilerar, planerar, delar och delar och delar. Till mångas glädje. Frågan kom hur vi i de yngre åren använder Google Apps for Education – förkortat GAFE. Vad gör vi? Vilken nytta har vi av de olika funktionerna? Varför ska man ha det? I samma veva fick jag veta av @edwardjensinger att #GAFE är gratis! Vilket jättesteg delakulturen tagit i Sverige med #enläsandeklass och #GAFE bara det senaste läsåret. I Helsingborg är vi inte igång än, men i augusti ska vi starta. Vi har ändå använt googles verktyg för att underlätta arbetet. I #GAFE blir tryggheten större eftersom Google inte använder sökningar, material mm till sin stordata-insamling. Dessutom får vi grupper och strukturer med olika roller klara från IT-avdelningen vilket är en stor tidsvinst när man startar upp.

@Askeback bloggade om 10 anledningar att använda Google och det är en bra början. Här kommer min topp- 5 som är anpassad efter den etta jag och min kollega arbetar i. Eftersom de är så unga har vi skapat ett klasskonto. Eleverna har på hela läsåret inte behövt använda lösneordet än.Vi vuxna har loggat in när det har behövts.

        1. En plats att samla dokument och arbeten från olika appar i iPaden. Skolstil, paper53, notability, foton och filmer kan alla exporteras till Google Drive. Där har vi samlat elevernas arbeten i deras egen mapp. Sedan kan de användas i fronter eller unikum, skrivas ut eller fogas in i andra arbeten. I iPaden är de oftast bara tillgängliga för den app de skapats i.
        2. Dela texter som eleverna ska läsa eller träna på. Se läxexemplet nedan.
        3. Google-formulär är ett fantastiskt verktyg för att samla in elevers kunskaper, tankar eller låta föräldrar markera vilka tider de kan komma på utvecklingssamtal. Enkelt att skapa formulär med ”Skriv till en bild” eller ”Berätta vad du kan om..” Alla resultat samlas i ett kalkylark och kan överskådligt och enkelt sammanställas, bedömmas eller användas på annat sätt. Detta har vi använt mycket och fler och fler användningsområden kommer hela tiden. Enkelt, smidigt och smart.  Här är ett exempel på självbedömning. Givetvis har eleverna som behövt det fått hjälp att läsa. Formuläret:

          Screenshot 2014-06-08 20.59.13
          Sammanställningen:

          Screenshot 2014-06-08 21.00.45
        4. Skapa en blogg. Vi gjorde en blogg om arbetet och lärandet kring fjärilarnas liv. Tog inte ens ett par minuter att sätta upp. Det är enkelt att skapa nya inlägg, dela och lägga in elevernas arbeten. Extra stolta är vi över funktionen med ordlistan.
        5. Skriva gemensamma dokument är en funktion som vi pedagoger använt oss flitigt av. När vi varit på olika ställen, hemma eller i skolan har vi kunnat samplanera effektivt och skriva en gemensam lapp hem, en planering eller jobbat med bedömningar.
      1. Samla Youtubeklipp till spellistor, dela i bloggen och visa på lektioner. Hur enkelt som helst att skapa spellistor med youtubeklipp från flera användare som man sedan kan visa eleverna, skicka vidare till föräldrarna och bädda in på bloggen, i Unikum, Fronter mm Det finns två exempel jag använt här:
        Detta är ett bra sätt att samla klipp för att flippa klassrummet. Vi har inte flippat med läxor eftersom eleverna är så unga och de har inte makten över internet hemma. För att skapa förförståelse och möjlighet till repetition har vi flippat i klassrummet. Det sista vi gör på dagen är att visa ett klipp om vad vi ska göra i morgon, vad läxan innehåller eller ett klipp de kan gå tillbaks till när de vill repetera något. Givetvis är klippen tillgängliga för dem som vill och kan se dem hemma. Det blev succé när vi började lägga ut filmer mm på Fronter i veckans planering. Fler och fler elever gick in och tittade på planeringarna och klippen redan på helgen innan och vips visste de en hel del om vad vi skulle lära oss i skolan kommande vecka. Stora vinster bara av den lilla åtgärden. Vi tittar så klart gemensamt på måndagsmorgonen då vi planerar veckan och ändrar sådant som eleverna påpekar! Det kan se ut så här:

Svenska:

Läs din faktatext varje dag – flera gånger
Texten finns här:

https://docs.google.com/document/d/1q24w0hD9Ulj9ZHyQiSYTPA6B5cmyOxTAyq0SDfpnqh8/edit

Matte: 

Se filmen om läxan här: Matteläxa repetition addition
Repetera addition på

http://www.mattemastaren.se/?book=1&id=5
du ska klara dig under 100 sekunder

Det finns många, många fler användningsområden. Jag hoppas alla som skulle vara med på hangouten och alla andra som läser och tänker delar med sig här i kommentarsfältet så vi kan samla ännu fler tips och idéer.

Dela, dela, dela….

/Susanne

Annonser

6 thoughts on “På begäran: #flipsv och #GAFE för yngre elever i samarbete med @SwensonAnna Lånat struktur av @Askeback

  1. Tack för tips! Ska bli så spännande att utvecklas i detta 🙂 Läser nu Flippakurs med 2 kollegor 🙂 // Kerstin Arnell

  2. Tack! Bra sammanfattat och jag inspireras verkligen till att använda Google i högre utsträckning! Jag har använt Google formulär till läsförståelse i SVA (inspirerades då av bloggen SFI med Ivana) Inte som test utan främst för att jag skulle se vad (begrepp och frågeord) eleverna behövde träna mer på. Som en återkoppling till undervisningen.
    Länk till inlägget http://kronanfbk.wordpress.com/2013/10/06/las-och-forsta-kalender/
    Eleverna tyckte om det och det var smidigt för mig!

    Hälsningar
    Hülya Basaran

  3. Tack för många bra tips! Jag har själv bara använt Google till att söka med så nu öppnas det en helt ny värld! Ska bli spännande i höst att lära sig alla nya funktioner i GAFE.

  4. Pingback: Vattenmolekyler och Google Drive - Mia Kempe

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s