Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Konsensus? @grishund @kornknarr #Lgr11

Lämna en kommentar

Dessa båda tweets dök upp i mitt flöde i morse satte igång min hjärna. Vad beror vuxenlivets villkor på? Varför avundas vi? Varför trycker vi ned varandra? Varför måste allt vara likriktat? Vi måste uppföra oss enligt en viss mall, utvecklas i en bestämd takt, göra saker och säga saker som är politiskt korrekta och vänta tills alla är överens – vänta på konsensus.

I läraryrket blir det en paradox, en omöjlighet faktiskt eftersom vårt styrdokument Lgr11 säger att alla elever ska få utvecklas efter sina egna förutsättningar. Hur ska vi kunna hjälpa dem med det när vi vuxna måste passa in i mallen? En likvärdig utbildning bygger på detta faktum. Det är så viktigt att det står i läroplanens första kapitel.

”En likvärdig utbildning
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.” (s 8)

Jag menar absolut inte att man ska få säga eller göra vad man vill i svenskt yrkesliv, men det hade varit önskvärt och härligt med lite mångfald i uttrycken, lite färg i den grå vardagen eller lite uppfriskande provokationer då och då. Precis som vi pedagoger försöker få eleverna att acceptera varandra som de är, synliggöra och uppskatta varandras styrkor och stötta varandra borde det vara en självklarhet för oss vuxna. I alla fall för oss som arbetar med det viktigaste som finns – vår framtid, våra barn, de som ska sköta om oss om 30-40 år! Då menar jag även de som styr skolan, politikerna och personal på förvaltningsnivå.

I stället ser vi varje dag exempel på det motsatta, Per Kornhalls fall är tack och lov inte regeln men ett obegripligt och ovärdigt undantag. Däremot förekommer gnäll, skvaller, pakt- och allians-strategier, att man går bakom ryggen och säkert rent skitsnack på troligtvis varenda skola i  detta avlånga, demokratiska och jämställda land. Ja, det är ironiskt, inte sant? Inte sticka ut, inte springa fortare, inte säga sanningar – i alla fall inte rent ut, hur kan vi lära eleverna att vara accepterande och modiga när vi lever i denna verklighet själva?

Målet med detta är inte att skada någon, utsätta någon för saker de inte klarar av eller att man ska tala om precis allt. Lgr 11 har svaret igen, byt ut ”eleverna” mot ”människorna” .

”Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar. Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar. ”(Lgr 11, s 8)

Målet är alltså att skolan ska vara demokratisk i sin natur. Måste inte då de vuxna räknas in?
”Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar.”

Varenda självhjälp, personlig coach, tidning om personlig utveckling med flera säger samma sak – du kan inte ta ansvar för andra innan du tar ett personligt ansvar för dig själv. Per Kornhall tog ansvar för sig själv, och sitt uppdrag. Han fick de värsta tänkbara konsekvenser för sitt arbetes skull, men hans samvete är säkert rent, det hoppas jag i alla fall. Alla drabbas inte på detta sätt, de flesta som upplever det antingen slutar vara ansvarsfulla eller byter självmant arbetsplats. I värsta fall slutar de kloka, modiga vuxna arbeta med barn och unga vuxna. Det är en enorm förlust för skol-Sverige.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s