Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Dagens #lararavtryck

Lämna en kommentar

Ny vecka, ny dag, nya skratt, nya utmaningar! Välkommen måndag! #lärande på alla nivåer 

Jag har förmånen att få handleda en lärarstuderande – en kandidat. Denna unga, kloka människa lär mig så mycket. Att vara handledare och leta styrkor och utvecklingsområden hos en blivande lärare är så utvecklande och väcker så många tankar om min egen lärarroll. Att bli observerad och sedan få diskutera med en annan, i detta fall blivande, pedagog ger insikter som är viktiga i min egen yrkesutövning. Ett tydligt exempel var häromdagen när min kandidat efter att hen observerat min lektion och frågade om jag visste hur många gånger jag sade ”blir” i stället för ”är lika med”. Jag trodde i min enfald att jag genom åren arbetat bort detta ofog. Men icke. Jag kastade ur mig ”blir” till höger och vänster trots att jag har kunskapen om att jag inte ska göra det. Nyttigt. Jag är tacksam över att få ha ett yrke där jag ständigt utvecklas och verktygen hela tiden slipas för att bli vassare och mera specifika, skapa bättre möjligheter för lärande för mina elever. Det pågår hela tiden lärande i klassrum över hela Sverige, ja, i hela världen.

Eleverna lär av mig och varandra, jag lär av eleverna och kollegorna. Kollegorna lär av mig och eleverna. Lärarstudenten lär av mig och eleverna, eleverna och vi kollegor lär av lärarstudenten. Lärande befruktar lärande. På alla nivåer. Här kan man tala om dynamisk och utvecklande miljö. Unga människor som letar efter spännande yrken borde testa på att vara lärare. Det finns inget mera spännande, utvecklande och kul yrke. Det står aldrig still, det rör sig hela tiden. Nya, oväntade situationer uppstår hela tiden. Roliga, dråpliga situationer som vi kan skratta åt och minnas i hela kroppen.

Tillsammans är vi bättre, lär oss mer, har roligare!

Kommentera

