Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

dagens sista @JoKristensson #hbgsett #SETT2014

Lämna en kommentar

20140507-185018.jpg

Framgångsrik språk-, läs- och skrivutveckling.

Johanna Kristenson

Vera Nord 12 år youtube. Släppt en skiva. Vera har grav dyslexi. Skolan var inte lätt och inte rolig. Självförtroendet låg, speciellt engelska. Automatisera t ex tabeller kan vara svårt. Nedsatt arbetsminne i kombo med god språkkänsla har räddat tillsammans med iPad som verktyg.

Hur kan vi stödja o hjälpa innan de tappar självförtroendet? Kan vi ha ett språk, läs- o skrivutvecklande arbetssätt där elever slipper misslyckas innan de får hjälp? Vi ser svårigheterna i åk 2 ibland tidigare men tidigare och ändå är det samma elever som har problem i åk 9. Tidiga insatser är evidensbaserat och den bästa hjälpen. I förlängningen är det en risk eftersom om vi inte har medborgare som kan läsa, delta i debatten, analysera, mm så är det en fara för demokratin. Börja redan i förskolan.

Alternativa verktyg

Kompensatoriska verktyg, tidsenliga verktyg. Kärt barn har många namn. De behöver inte bara vara till för elever med svårigheter. Alla elever ska ha tillgång till detta redan i förskolan. Talsyntes. Ta bort hjälpmedelsstämpeln – lek med ord och ljud, det egna namnet. Ingen organiserad undervisning om ljuden i fsk. Lek, lek, lek.
Talsyntes, rättstavning, ljudningen, ta anteckningar, översättning, ljudböcker, skakning, taligenkänning, visualisering, fungerar som förebyggande och tidiga insatser, kompenserande, men även kunskapsutvecklande.

Egen tanke – fråga eleverna vad har vi för nytta av t ex spel right?

Fotografera en text och få den uppläst
Tala in få ut skrift
Egen tanke – detta var magiskt för bara 10 år sedan.

Samhället kräver ökad

Delaktighet
Likvärdighet
Tillgänglighet

Oavsett antal resurser, om jag inte vet hur jag ska använda dem hjälper det inte. Lärarna är otroligt viktiga.

20140507-184722.jpg

Jobbat fram detta med förskole- och skolpersonal.

Verksamhetsspecifika åtgärder, viktigt. Gemensam ram.

Fokus på hur, inte vad!!

Sätta ord på vad man gör är viktigt för pedagogerna. Man Fastnade ofta i analys, kartläggning. Tagit fram stödmaterial för att komma vidare. EH borde lyssna på detta.

20140507-185223.jpg

Lägsta nivå för varje år.
Egen refl. Andra kommuner har insatsgaranti om inte det de bestämt uppnås.

20140507-185333.jpg

Korta.nu/hstdsprak Bok på nypon förlag

http://logopedeniskolan.blogspot.se/

… Och där tog batteriet slut… Inte bara iPadens!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s