Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Ett möte, flera möten #föräldrar #googleforms

Lämna en kommentar

Vi har haft föräldramöte. Vi lurade föräldrarna till skolan. Kanske inte lurade, vilseledde, sa inte hela sanningen, skapade en kvällstidningsrubrik, kalla det vad ni vill. Denna inbjudan gick ut.

Screenshot 2014-04-24 19.05.52

 

Vad vi inte tänkt på var hur barnen skulle reagera. De blev oroliga att vi skulle flytta, att fröknarna skulle flytta, att de inte skulle hitta till skolan, att de inte skulle hitta hem, att de inte skulle kunna gå själv till skolan och en del annat. Så klart, undervisning, skola, skolan, det är synonymer för dem. Vi bedyrade att allt skulle lösa sig men ville inget säga förrän mötet. Och det gjorde vi inte heller.

Huvudsaken är väl att det fungerar? Eller? Vi hade ju givetvis meddelat tid och plats i skolportalen  innan påsklovet så de som varit inne där eller kollat sina mail visste att mötet skulle äga rum. Vi har under flera år haft svårt att få föräldrarna till skolan. Det kan bero på en massa saker. Språket är bara en faktor. Det kan vara att de inte är vana att bli lyssnade på från sin egen skolgång, att de har tråkiga erfarenheter eller kanske att mötena vi har inte engagerar dem eller berör dem. Vi försökte ändra på det med detta möte. Klassrummet var fullt, faktiskt överfullt. En del elever var med, de var såklart inbjudna. En del syskon också. Helt ok. Vi hade gjort en mycket enkel dagordning på tavlan och beställt två tolkar, till de största språkgrupperna. Vi vet att en del av föräldrarna i dessa språkgrupper är i stort behov av tolk för att kunna tillgodogöra sig information och känna sig delaktiga. Och så blev det. Tolkarna blev mycket uppskattade. En bonus var att rektor var kvar i skolan när mötet började och kom in och presenterade sig igen, delade ut sitt visitkort och sade att hon gärna vill bli kontaktad. Vi hoppas att det uppskattas av föräldrarna. Om inte känns det bra för oss pedagoger att rektor är synlig och delaktig.

2014-04-24 17.10.02

 

Kollega 1 började berätta om Olweus, kompissamtalen, elevernas trivsel och trygghet. Detta är alltid en angelägen punkt på dagordningen. Vill du läsa mer så gå in på Helsingborgs stads hemsida och läs om Olweus.  Kollega 2 tog upp läs- och skrivgarantin. Vår kommun lovar att alla elever ska kunna läsa och skriva efter sitt första skolår. Tjänstegaranti kallas det.

Screenshot 2014-04-24 19.27.45

 

Hon visade också flera exempel på elevtexter som är godkända. Från de enklaste där budskapet går fram till  de som skriver hela och korrekta texter samt gav exempel på sådant som de ska kunna läsa.  Vi tror att det är viktigt att föräldrarna tydligt ser vad som krävs.

Sedan var det dags för huvudnumret. Flytten. Vad ska flyttas och vart…. Det var ju inte alls så spännande som man skulle kunna tro. Vi har ju undervisning på många platser redan. Till exempel utomhus, på  teatern, på muséer och i klassrummet. (vill ni se exempel på hur vi bedrivit undervisning på lekplatser ta en titt här: http://vimeo.com/89729035) Nu ska vi också bedriva undervisning i skolportalen. Därför är det av största vikt att vi får reda på om eleverna på grund av strul med internet, datorer, läsplatta eller smartphone inte kan komma in på skolportalen hemma. I så fall erbjuder vi möjlighet att stanna kvar i skolan någon dag i veckan för att göra läxan eller kanske man kan göra den på fritids. Våra veckoplaneringar i skolportalen kan se ut så här:


 

Planering vecka 15

Veckans mål i matematik: att förstå hur multiplikation fungerar.

Vi gör 4-fältare med konkret material, klossar, addition och multiplikation.

Läs mer om multiplikation på Wikimini: http://sv.wikimini.org/wiki/Multiplikation

Uppgifterna vi ska jobba med i veckan finns här: problemlösning 2ans tabell.pdf

Texten läses upp på https://www.youtube.com/watch?v=V_kjuYwjYTs

Veckans mål i so: att veta varför vi firar påsk och har lov.

Se videoklippen på youtube om påsken: http://www.youtube.com/watch?v=MBQsECId4ss&list=PLJxyoPAs8xVkPJlmxSDahV0RrfCa7XJTm&feature=share

Läs en faktatext om traditioner kring påsken: http://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/paskafton

Veckans mål i svenska: att veta hur en mening skrivs på rätt sätt.
Vi bedömer era texter tillsammans.

Veckans mål i no: att veta något om vad djuren gör under våren


Läxor

Läs i din Ving-bok varje dag
Gör klart arbetsbladet och lämna det på onsdag

Träna på multiplikationssången varje dag 
http://www.kunskapshubben.se/filmer/3378-2-ans-tabell?category_id=33

Prov på 2:ans tabell igen på fredag
Träna gärna på internet:
http://www.elevspel.se/amnen/matematik/multiplikation.html eller http://www.mattemastaren.se/?book=2&id=31

De som klarade 2:ans tabell får 10-ans tabell i läxa.

Ni kan träna på 10-ans tabell här

http://www.elevspel.se/amnen/matematik/multiplikation.html eller http://www.mattemastaren.se/index.php?book=2&id=33

De som klarade 10:ans tabell får 100-tabellen i läxa.


 

Mötet avslutades med att vi lagt ut en länk till ett google-formulär på skolportalen där alla ombads logga in och klicka i de tider de kan komma på utvecklingssamtal.Mötets gemensamma del var slut och vi kunde hjälpa till att  svara på frågor, logga in, samtala om enskilda elever och så. Två vinster med detta: De blev aktiva och vi såg att alla kunde logga in. Aktiviteten steg och snart var klassrummet tomt. 10 föräldrar hade fyllt i formuläret på plats men betydligt fler hade kunnat logga in såg vi. Kul. Formuläret såg ut så här. Inte perfekt men gjort på ett kick.

Screenshot 2014-04-24 18.48.35

 

 

.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s