Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

#unosuno #läsro #detutvidgadekollegiet

Lämna en kommentar

Hemma med en envis förkylning som satt sig på bihålorna. Jag hatar att vara sjuk. Igår hade jag dessutom en bultande huvudvärk. Som tur var gav det med sig idag och jag har ägnat en del av dagen åt att läsa. Äntligen lite ro att sitta still och inte kolla twitter, facebook, google+ och annat hela tiden. Jag läste Unos Uno Slutrapport.

Screenshot 2014-04-10 16.10.53

Det låter betydligt tråkigare än det var. Lättläst och nyttigt. Ansvar vid 1:1-satsningar. Nödvändigheten av ledarskap och kostnadstäckning. TCO – total cost of ownership. Och framförallt – att det handlar inte om datorer – det handlar om pedagogik. Utan genomgripande förändring i klassrummet och både lärares och elevers arbetssätt och kontaktytor händer inget alls. En praktisk och enkel sammanfattning med centrala frågor på slutet gör denna rapport till en handbok i att genomföra förändringsarbete. Författarna, och framförallt Åke Grönlund, backar inte för det svåra. Det handlar om tradition. Det handlar om människor med rädslor och känslor. Allt detta måste vi våga diskutera och ta tag i innan vi handlar in en massa dyra datorer, smartboards, iPads eller vad det vara må.

uno1

I mångt och mycket handlar rapporten om det vi i det utvidgade kollegiet vill – dela utan prestige och jante. Först när det händer kommer datorsatsningarna att bära rikligt med frukt. Och detta – fastslås det – är inte i första hand lärarnas ansvar. Rektor måste gå före. Rapporten återupprättar rektors roll på flera sätt. Som förebild, pedagogisk ledare, ansvarstagande chef, fördelare av medel och resurser och ger tips på hur det kan ske. Hoppas min rektor läser den, jag vet att hen har fått den. Ge den till din rektor också!

Jag läste på iPaden, testade nyinskaffade appen Notability som mina @läraravtryck-vänner tipsat om. Jag läser alltid med pennan i hand och har dragit mig lite för att läsa på skärmen. Med denna prisvärda app  http://www.skolappar.nu/notability/ kan jag nu både anteckna, rita, stryka över och exportera till både dropbox och google drive. Genialt.

Jag samlade lite av mina favoritcitat i en annan app – instacollage.

uno3 uno2

Kommentera

