Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Dagens #lärarvtryck om #sett14 och uppladdningen

Lämna en kommentar

Idag var det min tur att skriva på Läraravtryck. Detta blev det:

 

 

Jag är kommunalanställd. Det är osexigt, tryggt och jag åker mycket sällan på konferens, mässa eller träffar för pedagoger utanför den egna organisationen. Nu ska sägas att vår organisation blivit mycket, mycket bättre på att hjälpa och stödja oss i internt nätverkande. Det är roligt, trevligt och utvecklande. Men nu händer det verkligt stora. Jag och min kollega ska åka till SETT-dagarna. Denna resa är ett arrangemang från förvaltningen. Och vilket arrangemang. Och så kul. Och så mycket det betyder för oss enskilda pedagoger. Vi får åka.

SETT14 – ”SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation” och handlar om att få skolans professionella medarbetare att känna inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur det moderna lärandet kan utvecklas i just deras skolor mot högre måluppfyllelse.”

Vi får tillfälle att lyssna till våra förebilder, våra idoler om ni så vill och jag, jag får träffa några av mina bloggkollegor! Jag har faktiskt inte träffat en enda av dessa 9 kvinnor som kommit att betyda så mycket för mig. Under några veckor har vi byggt upp en relation, ett förtroende, ett nätverk och en stödorganisation där jante är borta och sharing-is-caring gäller. Helt fantastiskt. Det började med att jag läste om Det digitala skollyftet och började utvidga mitt nätverk.  Oj vad det hände mycket, allt på en och samma gång. Intryck, idéer och inspiration fullständigt vällde in i min lilla, redan något överbelastade och stressade hjärna. Att så många var så öppna på twitter, facebook, Google+ och sina bloggar. De delar material helt ogenerat och jag blev stolt och ville också bidra.  Min man varnade mig och nu, efter några intensiva månader, tror jag att jag hittat balans. Någon eller några timmar varje dag är avsatt tid till skolutveckling utan gränserna tid och rum.

Åter till SETT. Idag hade vi 120 som ska åka från min kommun en första träff. Det är ett projekt i sharing-is-carings anda. Vi kommer att få dela före, under och efter på olika sätt. Jag återkommer med adresser så snart de kommit igång. Det ska även resultera i faktiska planer för hur undervisningen ska förändras med hjälp av moderna, digitala verktyg! En spännande resa började idag i min kommun. Jag har redan påbörjat den tack vare er alla där ute, och nu hoppas jag på en rejäl skjuts framåt i den egna organisationen. Tänk om vi kunde få till det i vårt lokala arbetslag som vi fått till det digitalt i det utvidgade kollegiet. Sara Mörtsell gjorde en bra bild på visionen på Det digitala skollyftet som jag gärna lånar – givetvis med tillstånd. Nu fortsätter vi resan mot det lokala digitala skollyftet!

Sara-spånar-vidare-på-tre-benen-i-Digitala-Skollyftet

Bild av Sara Mörtsell CC-BY-SA 3.0 http://www.saramortsell.se/en-for-presentation-av-digitala-skollyftet/

Allt är beroende av och bygger på vartannat. Vi delar, vi utvecklas – av både att dela och att ta emot. Skrota jante nu och var stolta över ert arbete alla pedagoger! Våga stå upp för en framtid i skolan som innefattar lust, nyfikenhet och lärande utan begränsningar av tid och rum. Vi kan flyga över Sahara med google maps, utforska universum i Universal Zoom, prata med skolklasser eller experter i andra länder via Skype eller ha en anonym omröstning inne i klassrummet med hjälp av datorer och lärplattor. Detta är bara några exempel. Aldrig har vi haft liknande möjligheter. Detta gäller ju inte bara eleverna utan även oss vuxna.

Våga prova – jag lovar, det förändrar både dig själv, ditt klassrum och din pedagogik.

 

Kommentera

