Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Och så lite ”flumskola”…

Lämna en kommentar

Så viktigt att vi flummar. Tänk vilka stunder som skapas. Björklund o Borg, ni är säkert välkomna till Lotta!

Mitt Flippade Klassrum

Fredagens lektioner för 8 A och 8 B inleddes med att jag, redan när eleverna kom in i salen, satt på golvet med korslagda ben, blundade, hade avslappningsmusik i bakgrunden och levande ljus framför mig. Det som hände när eleverna kom in var en häftig upplevelse. De hade haft i läxa att se en flipp om Buddismen, och när de kommer in, trots att jag var helt tyst, börjar de självmant reflektera kring flippen utifrån vad de såg mig göra, inte vad jag sa till dem att göra.

”Titta, hon Buddar” sa en elev. ”Nej, det heter inte Buddar, det heter meditera, sa en annan”. ”Varför sitter hon så? Varför mediterar hon”? ”Hade det inte nått att göra med upplysning?” Jag lät eleverna skapa sina egna frågor och tänka högt innan jag öppnade ögonen igen. Häftigt hur man upplever klassrummet med andra sinnen när man blundar och bara lyssnar istället…

View original post 592 fler ord

Kommentera

