Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Lördagsmorgon i mars #detutvidgadekollegiet Tack @Bnua

Lämna en kommentar

Vi närmar oss slutet av årskurs 1, mina elever, kollegor och jag.

Den senaste tiden har varit mycket omtumlande och nya idéer och arbetssätt flödar in i vårt arbetsrum via det utvidgade kollegiet. Både jag och min kollega är nu aktiva på twitter och i flera facebookgrupper. Vi läser ny litteratur som vi tipsas om och diskuterar, prövar i tanken och vissa saker håller för att testas i klassrummet, andra inte. Men nu har vi hamnat i ett läge där vi känner att en del måste vänta till nästa läsår. Vi vill satsa på läsningen, läsningen, läsningen, läsningen. Elevens val handlar om läsning, läxorna handlar om läsning, i SO och NO tränar vi läsning. Det är nummer ett.

Men det är vår. Eleverna har vårkänslor och är som kalvar på vårbete när de kommer ut på rasterna. Så, vi har bråk på rasterna som måste klaras upp, redas ut, elever som måste få höra en ärlig ursäkt och föräldrar som måste informeras om allvarliga händelser. De nya uteleksakerna, bandyklubbor, bollar, hopprep, rockringar, basket- och fotboll hjälper oss men i stridens hetta uppkommer det svåra när någon skadas och det inte var meningen. Det gör dock lika ont att bli skadad. Allt detta går ut över elevernas läsning, både tid, koncentration och ork försvinner. Så rasterna får bli nummer ett. Vi ska prova ett nytt system på måndag, det kommer jag att blogga om på måndag kväll på lararavtryck.moobis.se En liten glimt – läs Ulrikas inlägg på http://mattefroken.se/2014/02/02/vardegrund-pa-elevens-villkor-och-ett-forlat/ så har ni samma förförståelse som jag.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s