Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Cross over #flipsv #genrepedagogik #bfl ”Vad kan jag göra bättre?”

2 kommentarer

Fredag morgon:

Vi är en kollega kort i eftermiddag – hur gör vi? Vi två som är kvar planerade under dagen – de korta stunder vi möts i arbetsrummet, på väg till maten, på väg från kopiatorn, alltid på språng. Hon hade en idé till en bildlektion som utgår från NO/musik-temat våren. Att rita en vårblomma. Hon tog fram material till det. Jag såg filmen Autsin’s butterfly tidigare i veckan och bad att få inleda med filmen. Sagt och gjort. Efter fyra år tillsammans har vi denna fantastiska kommunikation där vi ger och tar helt utan prestige. Hur skönt som helst.

Fredag eftermiddag:

Jag visade och kommenterade filmen (eleverna i åk 1 förstod inget annars)och ibland  stoppade jag och lät mina elever ge förslag till Austin. De kom med precis samma förslag som eleverna på filmen.  Medan filmen visades ändrade min kollega sin planering för hon såg att det var bättre att alla arbetade med samma blomma – blåsippan. Detta var första gången de skulle ge varandra kritik och förslag på förbättringar. Tidigare har vi använt matriser för att de själva ska se hur deras skrivande kan utvecklas. Sagt och gjort. Eleverna fick bilden på blåsippan och jag gjorde min första skiss på tavlan. Oj, vad de kunde hjälpa mig! Lite rundare blad, sju kronblad, små vita prickar, grön cirkel i mitten av blomman, stjälken ska vara bakom…. Jag blev en hajare på att rita blåsippor med deras hjälp! Och det ska sägas att jag är urdålig på att rita – och det vet eleverna. Det är alltid dagens roligaste stund när fröken ska rita på tavlan… Jag gjorde två skisser vid tavlan med elevernas hjälp sedan körde vi. Eleverna var placerade två eller tre tillsammans med en gemensam förlaga att se på – allt för att främja lärande samtal.  Frågan de ska ställa till kamraterna när de själva är nöjda med sin skiss är ”Vad kan jag göra bättre?” Många elever sa genast ”Jag kan inte” och det givna svaret var- då får du träna och be om hjälp. Vilken chans de fick!

Vilka verk! Ingen hann börja färglägga så nästa vecka återkommer jag med bilder. Vi ska arbeta vidare, kanske se filmen en gång till och vi kommer att visa skisser anonymt som de kan ge tips på. En utställning är given!

Våga prova – jag är en urusel tecknare, men säker i min lärarroll. Videon gav mig vingar att prova, att säga helt ärligt till eleverna att jag inte heller kan detta, vi måste lära oss tillsammans. Det är något jag ska bära med mig!

Annonser

2 thoughts on “Cross over #flipsv #genrepedagogik #bfl ”Vad kan jag göra bättre?”

  1. Intressant o kul! Tack för att du delar!

  2. Det låter helt fantastiskt! Tack för inspirationen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s