Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Läsro? @Korlingsord

Lämna en kommentar

Ron att sätta mig med en bok har försvunnit. Snart måste jag tvinga mig att sitta ned och göra ingenting och LÄSA. Det är nämligen så att jag fortsätter att köpa böcker i samma takt som jag brukade läsa. Som ni förstår har jag två enorma högar med ska-läsas-böcker. En med skönlitteratur och en med lärar-litteratur. Problemet som allt började med är nämligen borta nu. I många år har jag bara orkat försjunka djupt i böckernas värld när jag haft lov. Alltså sådär att jag suttit hela dagar och knappt varit kontaktbar. Ljuvliga känsla. I somras kunde jag inte det. Min syn hade ändrats och glasögonen funkade inte. Åldern tar ut sin rätt – passerar man 40 så gör man. Tydligen gäller det även mig. 4 synundersökningar krävdes under hösten för att hitta rätt glas. Min egen förskyllan – gick till en billighetskedja som saknade kompetens. Uppsökte min vanliga optiker som skickade mig rätt. Lösningen blev terminalglasögon som fungerar alltid. Billig och bra lösning. Nåväl – nu kan jag läsa igen. Men har jag ro att sätta mig, luta mig tillbaka och låta mig uppslukas? Icke. Ett par böcker blev det på solsemestern med maken över nyår, men sedan – ingenting. Det är lättare att ta en ljudbok och ha i bilen, lyssna på SRPlay eller se en TV-serie på DVD-box. Vanlig TV i direktsänding är historia sedan playtjänsterna kom in i mitt liv. Slötitta är bortvalt. Varför är det såhär? Har jag ändrats? Har utbudet av ljud och bild blivit så mycket bättre att jag inte längre behöver läsa för att komma in i en annan skönare värld?  En lösning måste arbetas fram. Kanske jag ska börja plugga igen för att tvingas? För det slår mig att skolan/högskolan är ENDA stället vi tvingas in i böckernas värld, måste ta oss samman, samla koncentrationen och verkligen läsa. Nästan all annan media hackas sönder av reklam minst var 15:de minut och man får inte känslan av att helt gå upp i en annan värld. Det splittrar, hackar, kräver kraft att på nytt samla sig. Jag förstår till fullo Ingemar Bergmans protest mot TV4 när de hackar hans film med både reklam och nyheter. Meningen måste ju ändå vara att vi ska komma in i historien, uppleva andra människors perspektiv och känslor! Eller? Nej, nu ska jag prova läsa Nu ler Vygotskij av Anne-Marie Körling. Hennes tweets (@Korlingsord) lockar till läsning…. Tack!

2014-03-06 18.00.22

Kommentera

