Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

#läraravtryck av @ses1549 En vanlig måndag i mars

Lämna en kommentar

Såhär började jag min resa på lararavtryck.moobis.se

Ja, dagen började ju inte precis på bästa sätt. Klarvaken 4.10 på morgonen. Tankar inför dagen snurrar i huvudet, att-göra-listan fylls på – tankar om tankarna jag ska skriva nu börjar snurra. Jag märker att jag redan börjar formulera mig, trots att dagen inte ens börjat. Nervöst, spännande, kittlande.

Skoljobbet började genast efter frukosten hemma. Jag valde att stanna hemma och göra undan det jag kunde hemifrån istället för att åka till jobb redan halv sju när jag var klar för avfärd. Beställning av pedagogiskt material, några mail och lite smått och gott. Väl på jobb, tidig min vana trogen, fortsatte att-göra-listan att betas av. Hämta datorer till kollegan som ska genomföra en attitydundersökning, kopiering och pyssel i klassrummet. Både plocka ned arbeten som suttit uppe och förberedelse för dagen. Kollegorna anlände och vi talade om planeringen för resten av terminen och hur vi skulle få in elevens val och musik på schemat på ett bättre sätt än nu. Inga beslut, men tankar utbyttes och kommer att mogna fram till något bra, det brukar det i alla fall göra.  Vi har en mycket tydlig och väl genomarbetad struktur för dagen. Vi har haft elever med olika grader av ADHD och märkt att alla våra elever mår bra av en tydlig struktur och klara besked. Så vi satte på den klassiska lugna musiken när det ringde in, gick och tog alla elever i handen och började med dagens schema när alla satt lugnt på sina platser. Musiken är en tydlig signal att arbetstiden börjar och spelas varje gång eleverna kommer in i klassrummet. De vet att då gäller det att ställa om från lek till arbete – som kan verka vara lek och vara roligt, men som är deras viktiga arbete. Schemat för dagen sitter på tavlan hela dagen med symboler, det lugnar och ger trygghet. De elever som ännu inte kan läsa vet med hjälp av symbolerna vad som ska hända härnäst.

Vi arbetar i två rum på måndagar med 22-23 elever i varje klassrum. Våra ettor har en fast arbetsplats men ska kunna arbeta med alla. Vi arbetar som en klass och vi pedagoger har turen att få genomföra alla lektioner två, ibland tre gånger. Idag blev det två matematiklektioner om tiokompisarna. Eleverna är väl förtrogna med arbetssättet och det flöt på. En viktig princip hos oss är att jag hjälper dig och du hjälper någon annan. Till exempel när vi ska göra något på datorn visar jag ett par elever som sedan får i uppdrag att visa var sin kompis som sedan tar över och så vidare. Likadant idag. Alla arbetar i olika takt och för att jag ska få tid att hjälpa och uppmuntra visar eleverna varandra när jag visat de första. Det finns en annan vinst i det också, när eleven får formulera uppgiften med egna ord. Då kommer man på många saker.

Nu är vi nästan framme vid förmiddagsrasten och mitt byte av klassrum. Eleverna sitter kvar och vi vuxna roterar. Men innan rasten tar vid ska det bli pausgympa och frukt. Vi har hälsotema detta läsår och alla elever bjuds på en frukt per dag. Under tiden de äter sin frukt läser de i par. De övar på sin läsläxa och kompisen lyssnar innan de byter av. De elever som inte kan eller inte får hjälp hemma med läsläxan får på så sätt träna läxan 5 gånger per vecka i skolan. Och det ger resultat. Rasten kom och gick – eleverna var ute och vi vuxna förberedde oss för idrott och hann med både kaffe och toalettbesök. Vi är en vuxen i varje omklädningsrum nu i ettan för att lära eleverna om hygien och hjälpa dem att hålla ordning på sina prylar. Dessutom vet vi av undersökningar som gjorts att omklädningsrum är ett ställe där många mobbas och utsätts för trakasserier. Det vill vi undvika till varje pris. Jag höll inte i idrotten idag utan satt med. Jag gjorde i ordning en matris för själv- och lärarbedömning i idrott med datorn i knät medan vår resurs höll i lektionen. Idag var det tagen som uppvärmning sedan balansgång/armgång på bom och dansstopp som avslutning. Alla deltar med liv och lust – barn i rörelse är härligt! I omklädningsrummet var dagens lektion hur man duschar. Lite tips på hur man torkar sig på ryggen var uppskattade bland killarna. Ytterdörren hade gått i baklås eller gått sönder när vi skulle tillbaks så eleverna fick ta sina skor i handen och gå inomhus tillbaks till klassrummet.

Makaroner och köttbullar serverades till lunch och det var signalen för mig att gå och värma min mat. Andra åt med eleverna idag och var ute med dem på rasten. Jag förberedde läxan men eftersom kopieringsmaskinen strulade tog det onödigt lång tid. Men det är ju ett ypperligt tillfälle till samtal med kollegorna som också fanns i kopieringsrummet. Eleverna ska ha i läxa att träna på talraden upp till hundra. De ska klippa och pussla sitt eget hundrapussel. På fredag redovisas läxan på utematten när de ska hoppa hopprep 100 hopp medan kompisen räknar.

Efter lunch var dags för min andra matematiklektion som i princip såg ut som den jag hade på morgonen. Tyvärr är både eleverna och jag ganska trötta på eftermiddagen med följden att det blir pratigt och ibland till och med högljutt när de hjälps åt. Då behöver jag ta fram den stränga rösten för att överrösta dem, samtidigt är det svårt att lägga band på dem när de arbetar engagerat och delger varandra på både svenska och modersmålet. Liten paus och sista halvtimmen ägnade vi åt svt:s härliga Bacillakuten på barnkanalen. Vi arbetar ju med den spännande kroppen i NO.

När alla elever väl gått hem konstaterade vi vuxna att vi hade tre möten inbokade. Det första visade sig bli riktigt roligt. Specialpedagogerna hade sammanställt testresultat från höstterminen och jämfört dem med vårens. Alla elever hade samma eller bättre resultat. I stort sett alla kan alla bokstavsljuden och flera hade märkbart förbättrade resultat. Vi samlade ihop de insatser vi gör och det blev en ansenlig lista med allt från synundersökningar vid misstanke om nedsatt syn till liten läsgrupp och extra hjälp att lära sig bokstavsljuden.

Nästa möte var en handledningsträff enligt 3O-modellen. Vi har valts ut att utbildas i denna metod med fokus på våra individintegrerade elever som går i särskolan. Spännande och faktiskt svårt. Men det var bara andra träffen och vi är där för att lära inte för att redovisa så det var bara att åka. Sista mötet var en snabb-info till arbetslaget om att vi har utlyst två förstelärartjänster, lite inköp och en diskussion hur vi ska fördela de laptops vi har till eleverna. var de ska förvaras, om de ska kunna bokas och så vidare.

En vanlig arbetsdag är slut. Tröttare än vanligt men det beror säkert på att jag vaknade så tidigt tar jag mig hemåt till familjen. Detta var en lugn måndag. Ganska få konflikter att lösa och härligt arbete med eleverna. Nu har jag skrivit ett långt inlägg. Det händer väldigt mycket under en dag. Ständiga fokusbyten tröttar – detta var en vanlig, härlig måndag!

Kommentera

