Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Flipp+genre+matte=sant

Lämna en kommentar

Så roligt vi haft jag och eleverna när vi arbetat med min första instruktionsvideo om hur man hittar en hemlis (talkamraterna till talet 8). Först fick alla se filmen http://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=GI7l7i1ynEo. Därefter enades vi om en rubrik. Sedan startade och stoppade vi filmen tills vi hade en färdig text, en instruktion. Eleverna kom fram till både material och arbetsgång. De var aktiva och delaktiga, de kände igen sig och kunde ofta förutspå nästa moment när vi skrev ned arbetsordningen. Vid nästa lektionstillfälle började vi med att se filmen ytterligare en gång. Som repetition men även för att en del elever varit frånvarande. Nu tog vi fram grön penna och identifierade processord. Det visade sig finnas minst ett på varje rad. Nu ska vi arbeta vidare med att se om instruktionen håller i fler fall, i addition för talet 9 och i subtraktion. De ska också få arbetsgången strimlad och försöka pussla ihop den när vi är klara.

Jag vill utveckla detta mer och mer. Som nästa steg har jag tänkt att dessa små ettor ska få se en flipp som avslutning på dagen för att tänka på den alternativt göra en uppgift hemma som förberedelse för nästa dag.

När det gäller flippandet av arbetslagsmötet bestämde vi gemensamt att ALLA nskulle se filmen http://www.ur.se/Produkter/179750-UR-Samtiden-Skolforum-2013-Lasforstaelsestrategier-i-praktiken-i-ar-f-3 inför nästa möte. Sedan ska vi ha en pedagogisk diskussion kring detta. Ska bli väldigt spännande att se hur det blir.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s