Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Mattelådan växer fram i medvetandet – att prata sig till insikt

Lämna en kommentar

Vilken dag! Härliga ungar som jobbar och funderar, ridning i ösregn och fredagsmys med familjen. Som jag sagt innan är jag mycket lyckligt lottad. Idag testade jag min film (se tidigare inlägg) och min första riktigt genomtänkta kombination av alla teorier jag har i min matteverktygslåda. Arbetsnamnet mattelådan väser fram. Jag plockade upp den gode Vygotskij, genrepedagogiken, Anna Kruse (Åskådningsmatematik), IKT-kunskaper, det jag läst om ASL, det  flippade klassrum och säkert lite till.

Så här gick det till: Vi såg filmen. Vi skrev en instruktion gemensamt med filmen som stöd. Det blev en väldig massa start och stopp av videon. En del tillbakaspolning med. Men oj vilken bra text det blev och så många gånger vi fick repetera expertorden. Det blir verkligen ”Att prata sig till matematik”! Jag genomförde lektionen i alla tre grupperna och hade tillgång till vår fantastiska resurs som översatte till både kurdiska och arabiska (representerar 50% av elevernas hemspråk). Wow. Så här vill jag jobba. Vi har arbetat praktiskt med att lösa denna typ av uppgifter flera gånger tidigare och alla elever fick ju se filmen först som snabbrepetition. De kunde ofta gissa vad nästa steg skulle bli och kände sig både delaktiga och kompetenta. Instruktionerna blev något olika i de olika grupperna – mest ordval som skiljer – men innehöll alla de språkliga särdrag som en instruktion ska innehålla. Hur ska vi nu fortsätta? Vi ska ta ut expertord ur instruktionerna  och  givetvis ska instruktionen testas – sedan ska eleverna filmas en och en när de genomför samma uppgift. Dessa filmer ska ligga till grund för bedömning inför utvecklingssamtalet. Förhoppningsvis behöver jag inte filma alla utan de kan göra det två och två. De kan till och med jämföra sin egen film med instruktionen och listan med expertord och göra om filmerna tills de är nöjda.

Tanken är att samtliga förmågor ska komma att visas i filmerna och när vi gör om detta nästa termin kan vi se utvecklingen hos varje elev. Det ska bli roligt att bygga upp detta arbetssätt och testa det. Det känns verkligen inte som om jag är ute på djupt vatten. Genrepedagogoiken har jag varit delaktig i som kollega i 3 ½ år och Vygotskij är min trogna följeslagare. IKT och Anna Kruse likaså. ASL och det flippade klassrummet är verktyg jag känner att jag är bekant med men inte ännu förtrogen med. Det kan jag ju lätt att ordna med workshops och litteraturläsning. Tips? 

Nu är det fredag kväll och hjärnan ska koppla av. God helg!

Kommentera

