Att lära för livet

Education is the most powerful way to change the world – Nelson Mandela

Nya metoder, gamla teorier och ett språkutvecklande arbetssätt

Lämna en kommentar

Tänkvärt om språkutvecklande arbetsätt i klassrummet!

esthers digitala klassrum

Jag älskar att undervisa och i mitt uppdrag vill jag hålla mig ajour med senaste forskningen om metoder och strategier som kan leda till högre måluppfyllelse i skolan.  Under hösten har jag inspirerats mycket av Dylan Williams ”The classroom experiment” och hans fina lilla bok om fem nyckelstrategier, ”Assessment for learnng”. Du kan se filmerna om du kopierar länkarna här nedan och klistrar in dem i din webbläsare. Rekomenderas! Jag fångade snabbt upp idéerna och introducerade dem för eleverna i mitt klassrum ganska okritiskt. Eleverna tog emot med blandade känslor…

http://www.youtube.com/watch?v=J25d9aC1GZA  (ep1)

http://www.youtube.com/watch?v=1iD6Zadhg4M  (ep2).

Jag följer även med stort intresse Göran Svanelids grupp Big Five på fb. Nu senast skrev han ett inlägg där ”ett språkutvecklande arbetssätt” belystes.

”…När jag dessutom förespråkar att eleverna ska få mer TID TILL TÄNKANDE TILLSAMMANS så blir invändningarna ännu kraftigare och frågan som hänger i luften är: ”Hur ska vi nu hinna med allt i…

View original post 899 fler ord

Kommentera

